Ga terug naar overzicht

Steeds weer inspelen op veranderende markten, klanten en medewerkers

Change Management

De hele wereld lijkt in het teken te staan van verandering. Er bloeien nieuwe economieën op, anderen raken juist in de verdrukking. Er ontstaan nieuwe zienswijzen en andere aanpakken.

Ook op organisatieniveau is verandering een constante geworden. Steeds weer inspelen op veranderende markten, veranderde cliënten of werknemers. Veranderen is spannend, iets nieuws.

Verandermanagement is niet altijd gemakkelijk, hoe krijg je een organisatie in beweging?  Vanuit het oogpunt van de verandermanager heb je het over vaardigheden om de doelstelling, richting en aanpak te formuleren. Daarbij kan bijvoorbeeld Spiral Dynamics een hulp zijn, een krachtig instrument dat inzicht geeft in wat mensen, teams en organisaties beweegt. Het gaat ook over mensen enthousiasmeren en een positieve wending geven aan weerstand.

Veranderen kun je ook benaderen vanuit de gehele organisatie. Dit kan via interventies zoals ‘open space’, waarbij iedereen samen de verandering vormgeeft. Maar ook andere werkvormen zijn gebruikelijk. Bijvoorbeeld het uitvoeren van echte cases door verschillende teams, waarin nieuwe ideeën voor werkelijke problemen gevonden worden. Al werkende leer je dan. Al lerende werk je.

De Baak ondersteunt het zoeken naar en uitvoeren van veranderprocessen door samen aan het werk te gaan. Tijd nemen om stil te staan bij veranderingen, waardoor veranderingen in de onmiddellijkheid en in het werk gestalte krijgen. Wij maken gebruik van zeer vele werkvormen, afhankelijk van de situatie en de vraag die speelt.

Neem voor meer informatie contact op met onze medewerkers van de Incompany Desk via telefoonnummer 0343-556369 of e-mail advies@debaak.nl

 

Artikelen over dit onderwerp