Professionaliteit slim aanscherpen...

Ontwikkelingsprogramma voor professionals bij BMC-groep

BMC-groep is een grote speler op het gebied van interim-management en advies in de non-profit sector. Hans Schonewille, programmadirecteur HRD: “We wilden 180 beginnende interim-managers opleiden tot steviger professionals die ook veranderopdrachten aankunnen. Wij wilden hun professionele gedragsrepertoire, kennis van organisatie-advisering, commerciële slimheid en ondernemerschap flink aanscherpen.”

Professionalisering en ondernemerschap
In zes modules van elk twee dagdelen kwamen algemene interim-thema’s aan de orde, zoals verbinden, veranderen en afscheid nemen, en ‘wat is je rol en wat doe en laat je daarin’. Daarnaast was er ook aandacht voor de commerciële kant: ‘hoe ga je om met hercontracteren’. Naast kennisoverdracht, diagnose stellen en acquireren was er in het programma een constante onderstroom op diepere niveaus: reflecteren op je eigen bijdrage en handelen in de groep zelf maar ook daarbuiten. Action learning en intervisie vormden een belangrijk onderdeel van het leren.

Groepsdynamische impact
“Soms zit je als opdrachtgever aan het klassieke denken vast. De Baak stelde bijvoorbeeld voor om op al donderdagavond met de groep te dineren en een programmaonderdeel te doen, om de volgende dag ‘goed’ van start te kunnen gaan. Dat is eigenlijk een behoorlijke kostenpost erbij, voor twee uurtjes cursus. Maar de groepsdynamische opbrengst was enorm! En voor een bedrijf waar de interim-managers altijd solo op opdracht zijn, is dat onderlinge contact heel plezierig en nuttig.”

Rendement
De groepen waren zo samengesteld dat mensen uit verschillende beleidsvelden gemixt zaten. “Sommige groepen komen nog steeds bij elkaar om ervaringen en adviezen uit te wisselen. Dat vind ik een geweldig rendement. Nu halen ze er een collega bij om naar een vraagstuk van een klant te kijken. Daar begint ondernemerschap ook. Omdat er bij de start van iedere groep steeds een lid van de Raad van Bestuur was als een soort gastdocent, werd dat ondernemerschap en het belang van professionalisering en groepsresultaat extra goed opgepikt.”

Waarom de Baak?
“Wij hadden drie offertes liggen die alledrie op elkaar leken en goed waren. Bij de Baak hadden we veruit de beste klik. De praktische ‘hands-on’ mentaliteit past bij de aanpak van BMC. Wij staan erom bekend goed te zijn in het omzetten van visie naar praktisch handelen. De deelnemers aan zo’n opleiding moeten zich kunnen identificeren met wie voor de groep staat. Toen dat toch één keer niet het geval bleek, hebben we samen met de Baak een ander kunnen zoeken.”

Effecten
Hans Schonewille vertelt dat dit programma een variëteit van effecten opleverde. “Klanten waarderen dat onze medewerkers nu een bredere kennis hebben. Aan de andere kant verlaten sommige medewerkers ook het bedrijf, maar dat was niet heel erg. Want, wat opvalt, is dat klanten steeds vaker alleen naar ons toekomen als er echt wat moet gebeuren, waardoor het aantal opdrachten wat minder wordt maar de complexiteit ervan toeneemt. Daarmee sloot deze opleiding goed aan bij de realiteit.”

Hans Schonewille

Bel voor meer informatie over een incompanytraject voor je organisatie vrijblijvend met onze Incompany Desk: 071 3690 484