Arko van Brakel


Arko van Brakel volgt per 1 september 2012 Harry Starren op als algemeen directeur van de Baak.


Het Bestuur van de Baak, centrum voor leiderschap en ondernemerschap, gelieerd aan VNO-NCW, heeft per 1 september 2012 Arko van Brakel (1968) benoemd tot algemeen directeur. Hij volgt hiermee Harry Starren op die zich per 1 mei j.l. heeft gevestigd als zelfstandig ondernemer.

Arko van Brakel heeft in zijn carrière ruime ervaring opgebouwd als ondernemer en inspirator.
Op 25-jarige leeftijd was hij mede-oprichter van Euronet Internet, de eerste commerciële internetprovider in Nederland. Ook was hij succesvol met de onderneming PuntEDU, het eerste gespecialiseerde opleidingsinstituut voor internetopleidingen, dat snel uitgroeide tot marktleider in Nederland.
Arko van Brakel koppelt een praktisch toepasbare visie op online ondernemerschap en de inzet van social media aan brede maatschappelijke trends.
In januari 2009 is zijn tweede boek uitgekomen onder de titel 'Iedereen Ondernemer'. Zijn eerste boek heeft de titel 'Nieuwe Helden'.
Arko van Brakel is getrouwd en heeft twee kinderen.

Inge Brakman, voorzitter van het Bestuur
"We zien in Arko van Brakel een bevlogen en enthousiast leider, die het ondernemerschap van de Baak en van de deelnemers een sterke impuls zal geven. We zijn erg blij met zijn komst en wensen hem veel succes bij de Baak."

Arko van Brakel
"Juist in een wereld die razend snel verandert en meer onzekerheden kent dan ooit tevoren, wordt het verschil gemaakt door de menselijke factor. De Baak, waar de ‘menselijke maat’ sterk is verankerd in de werkwijze, cultuur en merkwaarden, is de aangewezen plek om de behoefte aan vernieuwend leiderschap, ondernemerschap en kennis, die onze maatschappij vraagt, verder te ontwikkelen. Ik ben er trots op dat ik de kans krijg vanuit mijn eigen passie en waarden richting te kunnen geven aan dit prachtige instituut."



Arko van Brakel (1968), ondernemer & inspirator.
Arko van Brakel


“Word de beste versie van jezelf in een razend snel veranderende wereld”


Arko van Brakel is inspirator en ondernemer. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land van de wereld te maken. Want een ondernemende manier van leven, werken, denken en doen is het antwoord op bijna alle uitdagingen die in onze snel veranderende wereld op ons af komen de komende jaren. In Van Brakel’s visie hoef je geen eigen bedrijf te hebben om ondernemend te kunnen zijn. Wel heb je een portie lef nodig. Het lef om authentiek te zijn, het lef om te durven dromen, lef om kennis te delen, fouten te maken, te leren.... Kortom het lef om jezelf nieuwe vragen te stellen om nieuwe antwoorden te krijgen, toepasbaar op tal van aspecten van een ondernemend leven.

Rijke ervaring
Van Brakel put uit een rijke ervaring als ondernemer waarin de dieptepunten een belangrijke rol hebben gespeeld, zoals zijn avontuur met de onderneming Jamby, feitelijk een conceptuele voorloper van het huidige YouTube dat hij met enkele partners in 1999 oprichtte. Het werd in vele opzichten een fiasco, dat Van Brakel zijn geld én zijn gezondheid kostte... maar juist in dit falen lag de bron voor nieuw succes. Want fouten zijn leermomenten die je volgens Arko moet zien als een kans om sterker terug te komen.  Minstens even belangrijk zijn de hoogtepunten. Zoals zijn bedrijf EuroNet Internet, de eerste commerciële internet provider van Nederland waarvan hij op 25 jarige leeftijd mede-oprichter was en dat werd verkocht aan France Telecom. En zijn succesvolle onderneming PuntEDU, het eerste gespecialiseerde opleidingsinstituut voor Internet opleidingen, dat al snel marktleider in Nederland was.

Iedereen Ondernemer
Van Brakel houdt van schrijven. Hij was ooit columnist in het FD en schrijft tegenwoordig columns voor ondernemersblad Sprout en de website www.NUZakelijk.nl. Zelf vindt hij zijn ondernemersblogs, over de succesfactoren van de ondernemers uit het Groeiversneller Programma, het leukst. In 2000 schreef van Brakel samen met Marcella Bremer het boek Nieuwe Helden. Zijn tweede boek “Iedereen Ondernemer” werd in 2010 genomineerd voor de titel “Managementboek Van Het Jaar”.

Brede kijk
Van Brakel is vooral bekend als energieke spreker, trainer en top-adviseur, gespecialiseerd in succesfactoren van mensen en bedrijven. Hij weet als geen ander te inspireren, motiveren maar ook te relativeren. Hij koppelt een praktisch toepasbare visie op online ondernemerschap en de inzet social media aan brede maatschappelijke trends, maar schakelt moeiteloos over op individuele, persoonlijke succesfactoren die van belang zijn voor innovatieprocessen. Hij schuwt ook onderwerpen als een gezonde levensstijl en een gezonde geest in een gezond lichaam niet. Zijn brede kijk op ondernemerschap is dan ook toepasbaar op elk niveau, praktisch, strategisch en altijd toekomstgericht. Een ding is zeker: inspiratie is gegarandeerd. Want in Van Brakel’s visie is ondernemerschap altijd persoonlijk. Je wordt tenslotte vooral succesvol als je op weg bent de beste versie te worden van jezelf.
Arko van Brakel


  Omschrijving Profiel Duur Investering