Exclusief Diner

24 jun 2014

Ricardo Semler & friends Exclusief Diner

24 juni 2014 Theater Maitland, de Baak, Driebergen 18.00 – 22.30 uur

In deze tijd van fundamentele veranderingen in economie en samenleving klinkt de roep om leiderschap steeds sterker. Wat staat ons te doen als bedrijf? Waar liggen kansen en dienen zich nieuwe combinaties aan? Hoe waarborgen we continuïteit en vernieuwen we tegelijkertijd in het juiste tempo? Voor je het weet kijkt iedereen vol verwachting naar de leiding van het bedrijf met het gevaar dat men zelf niet snel genoeg beweegt. Ricardo Semler (CEO Semco) heeft jaren geleden al het roer omgegooid. Hij draait het juist om, hij maakt in zijn bedrijf iedereen tot leider. Werknemers werken samen, maken plannen en voeren die uit. Ze kiezen hun eigen werktijden, salaris en leiders. Semco heeft geen organigram, geen mission statement, geen vijfjarenplan. En met succes, Semco heeft inmiddels drieduizend werknemers, nauwelijks verloop, 240 miljoen dollar omzet en groeit jaarlijks met soms wel dertig procent. Met zijn onorthodoxe aanpak prikkelt Ricardo ondernemers en leidinggevenden over de hele wereld. En het liefste gaat hij met ze in gesprek. Want hij heeft een missie!

photo-on-stage-lightOp dinsdagavond 24 juni a.s. kunt ook u, tijdens een exclusief en sfeervol diner in ons Theater Maitland, in gesprek gaan met Ricardo Semler en enkele van zijn Europese ‘friends’. Naast Ricardo Semler zijn de gasten: Ghislaine Duymelings (Managing Director van familiebedrijf Manutan), Carlos Verkaeren (CEO van biscuitconcern Poult), Arend van Randen (directeur trainingsinstituut Arpa), Leen Zevenbergen (auteur en ondernemer) en Arko van Brakel (ondernemer en Chief Inspiration Officer van de Baak). Meer informatie over de sprekers vindt u onderaan deze pagina.

Voor deze bijzondere avond hebben we een selecte groep gasten uitgenodigd die leiding geven aan bedrijven en organisaties in Nederland. Top-journalist Charles Groenhuijsen staat garant voor een levendig programma waarin hij samen met u alle onderwerpen aansnijdt die voor u van belang zijn. De losse stijl van Ricardo en zijn vrienden zorgt voor een sprankelende atmosfeer. U krijgt aan tafel of tijdens de plenaire onderdelen volop de kans in gesprek te gaan met onze hoofdgast. Wat doet hij om al 25 jaar succesvol te zijn, wat doen de mensen in het bedrijf en wat doet hij zelf, vanuit welke overtuiging werkt hij? Uit eerste hand kunt u op deze unieke avond van de meester van zelfsturing en empowerment horen waarom en hoe je een organisatie echt een toekomst geeft.

Om te waarborgen dat er ook echt een mogelijkheid is voor een goed gesprek tussen alle tafelgenoten is het aantal plaatsen beperkt tot elf ronde tafels van ieder negen stoelen. Deze avond leent zich bij uitstek om samen met enkele collega’s te komen en eventuele gasten mee te nemen. Inspirerend, prikkelend en u neemt ideeën mee die u direct kunt gaan toepassen.

Meer informatie of interesse voor deze exclusieve avond neem contact op met de Event Desk van de Baak: eventdesk@debaak.nl / +31 (0)6 28 24 12 91 (tijdens kantooruren bereikbaar).

Voertaal: Engels

 

De sprekers

Ricardo Semler (CEO Semco)
Al in 1993 publiceerde Ricardo Semler (1959) zijn boek “Maverick!” Daarin beschrijft deze non-conformist het verhaal over de ontwikkeling van het Braziliaanse bedrijf Semler & Co (Semco) van een hiërarchisch naar een democratisch bedrijf. Zijn inzichten waren destijds revolutionair en zijn dat nog steeds. Hij zette de mensen in zijn bedrijven in hun kracht en gaf ze grote verantwoordelijkheden. Hij durfde vraagtekens te zetten bij alle klassieke management dogma’s en keerde bij Semco de pyramide om. Medewerkers aan het stuur en de directie in een faciliterende rol. Visionair en met een diep geworteld geloof in zijn aanpak. Ook bij economische tegenwind. Het bedrijf kwam er steeds sterker uit. Leer van deze gelouterde leider die chairman of the board en non-executive partner is bij Semco. Zijn verhaal is boeiend tot in elk detail en zijn uitspraken bevatten veel wijsheid. In een actieve dialoog met de zaal wordt elke gretige nieuwsgierigheid beantwoord!

Carlos Verkaeren (CEO Groupe Poult)
De Belg Carlos Verkaeren werd in 2006 directeur van Biscuits Poult in het Franse Montauban, dichtbij Toulouse. Het bedrijf was niet heel bijzonder: 300 medewerkers die koekjes produceerden. Bij een omzet van €40 miljoen maakten het bedrijf nauwelijks winst en men leefde met stroeve arbeidsverhoudingen. Na twee jaar ploeteren gooide Carlos met een klein team het roer om. Aan de medewerkers werd gevraagd wat zij wilden. “Geen managers” was het belangrijkste antwoord. Het bedrijf ging werken met comité’s, de medewerkers beslisten zelf. Na 8 jaar bouwen is Poult een groot succes. Met een omzet van €190 miljoen en een bedrijfsresultaat van 13%. De kracht van Poult zit in innovatiesnelheid en efficiency. Bedrijven en business schools komen er veelvuldig een kijkje in de keuken nemen. Carlos vertelt met trots hoe de teams elk probleem overwinnen.

GhislaineGhislaine Duymelings (Managing Director Manutan Benelux)
In 1991 startte Ghislaine op 22-jarige leeftijd bij het Franse familiebedrijf Manutan van de familie Guichard. Ook toen was het bedrijf al een speciale onderneming waar onderling respect, verantwoordelijkheid nemen en waardering voor de talenten van elk mens centraal stonden. Nu in 2014, geeft Ghislaine leiding aan Manutan Benelux, dat tot voor kort nog Overtoom heette, in een transformatieproces waar verantwoordelijkheid centraal staat. Actie en bewustwording in een energieke mix. Een bijzonder verhaal van Franse origine door een bevlogen vrouw vertaald naar de Nederlandse context.

Arend van Randen (directeur Arpa)
Arend van Randen richtte in 1996 met twee vrienden Arpa op. Inmiddels staat er een stevig bureau dat jaarlijks ruim 2.500 managers en professionals opleidt. Bij Arpa staan twee begrippen centraal: lean en leren. Arpa noemt zich heel toepasselijk het Lea®n Instituut. Van Randen kreeg tien jaar geleden het boek ‘Semco-stijl’ cadeau. Dat zette alles bij hem en Arpa op zijn kop. Producten, dienstverlening, onderlinge samenwerking en het leidinggeven. De ideeën van Semler over openheid en vertrouwen heeft Arend met zijn collega’s in het eigen bedrijf geïmplementeerd. Intern is alles openbaar. Fouten maken mag. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. En die werkwijze dragen ze ook over aan klanten. Arend mixt Semco-style met de drive om continu te verbeteren. Hij daagt uit en wil uitgedaagd worden. Heeft leren loslaten en kwam daardoor verder met Arpa. Een pakkend verhaal! 

Leen Zevenbergen (auteur en ondernemer)
Opgeleid als bedrijfseconoom en gestart als intern accountant bij Philips, koos hij al snel voor zelfstandig ondernemerschap. Zijn eerste bedrijf Bolesian was begin jaren ’90 pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf werd verkocht en daarna volgden bedrijven in Silicon Valley en in Nederland. Steeds creëerde Leen een frisse ondernemende sfeer waarin mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Sinds begin 2014 brengt hij dat in de praktijk bij Solarus. Onder zijn leiding maakt dit Zweedse bedrijf dat ‘game changing’ zonne-energie systemen produceert een versnelling door. Leen ontdekte in al die jaren dat het gaat om durf, daadkracht en passie. Schreef daar managementboeken over die, ook internationaal, bestsellers zijn. Hij vraagt altijd aan zijn medewerkers: “Wat doe jij hier?”. Een vraag die hij ook aan zichzelf durft te stellen.

Arko van Brakel (ondernemer en Chief Inspiration Officer de Baak)
Het motto van Arko van Brakel is 'Doe alles altijd 100%'. Dat doet deze ras-ondernemer ook als algemeen Directeur & Chief Inspiration Officer van de Baak. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land van de wereld te maken. Want een ondernemende manier van leven, werken, denken en doen is het antwoord op bijna alle uitdagingen die in onze snel veranderende wereld op ons af komen. In Arko’s visie hoef je geen eigen bedrijf te hebben om ondernemend te kunnen zijn. Wel heb je een portie lef nodig. Het lef om authentiek te zijn, het lef om te durven dromen, lef om kennis te delen, fouten te maken, te leren.... Kortom het lef om jezelf nieuwe vragen te stellen om nieuwe antwoorden te krijgen. Arko was op 25-jarige leeftijd mede-oprichter van Euronet Internet, de eerste commerciële internetprovider in Nederland. Hij koppelt een praktisch toepasbare visie op online ondernemerschap en de inzet van social media aan brede maatschappelijke trends. Hij is tevens auteur van de boeken 'Nieuwe Helden' en de bestseller 'Iedereen Ondernemer'. Van Arko krijg je energie!

Bestel nu via onderstaand formulier jouw tickets!


  Omschrijving Profiel Duur Investering