Ricardo Semler & friends

24 jun 2014


Het Event was op 24 juni! Hieronder nog de gegevens. 


Bekijk hier de tekeningen en tweets van deze dag!

De Baak 


“Making People Powerful @ Work”

Onze tijd biedt veel kansen. Voor wie ze ziet en voor wie erop durft én kan inspringen. Dat vraagt om mensen die écht willen wat ze doen. Laat je nu motiveren om daadwerkelijk stappen te zetten. Een inspiratiebom voor iedereen die voelt dat het anders moet. Internationale voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Gemengd met frisse ondernemende ideeën van Nederlandse bodem....

Dinsdagochtend 24 juni: 08:15 – 12:00 uur
Dinsdagmiddag 24 juni: 12:45 – 17:00 uur
NBC Congrescentrum Nieuwegein

Co-speakers
Ghislaine Duymelings - managing director Manutan Benelux
Carlos Verkaeren - CEO Groupe Poult
Arend van Randen - directeur Arpa
Leen Zevenbergen - auteur & serial entrepreneur
Arko van Brakel - directeur de Baak

Making people powerful@work
We leven in een tijd waarin dramatisch veel verandert. Nieuwe technologie opent in hoog tempo totaal nieuwe mogelijkheden. We mixen individualisme en collectiviteit tot nieuwe mengsels. ‘Game changing’ bedrijven en diensten breken snel door. Gevestigde bedrijven en organisaties moeten voortdurend alle zeilen bijzetten om bij te blijven. En wie even pas op de plaats maakt ziet dat “leidinggeven en medewerken” voorgoed van karakter zijn veranderd. Management by speech wordt manage bij conversation. We hebben het nu over aanspreken, coachen en mogelijk maken. Zorgen dat mensen in hun kracht komen, hun talenten vol inzetten en soepel samenwerken. Als dat goed gebeurt doen mensen hun werk met plezier en dát is eigenlijk heel normaal, maar toch lijkt het wel of we collectief van een remmende bedrijfscultuur moeten worden verlost.

Laat je daarom inspireren door de bijzondere line-up van sprekers die stuk voor stuk al vroeg pionierden met de nieuwe dynamiek in hun organisaties. Ze hebben hun bedrijf in handen gegeven van medewerkers. Zien de talenten van eenieder en bieden de ruimte om te groeien. Het lijkt eenvoudig, maar je moet het maar doen!

Wat levert het op?
In slechts één ochtend hoor je wel 100 ideeën die je de dag erna zelf kunt toepassen. En je krijgt een kader aangereikt om dat te gaan doen.

Voor wie?
Leidinggevenden, HR-managers en professionals, verandermanagers, organisatieadviseurs, interim-managers, ondernemers, Learning Professionals, directeuren, teamleiders, coaches, beleidsmakers, Innovation Managers, Young Talents, studenten… kortom: iedereen met interesse voor nieuwe manieren van werken.

Exclusief diner 
Voor de liefhebber is er ook een exclusief diner met Ricardo Semler en de andere sprekers en een aantal Nederlandse top-ondernemers dat 24 juni ’s avonds plaatsvindt in het Theater Maitland van de Baak in Driebergen.

Ochtendprogramma

08:15 uur  Inloop en registratie 
09:00 uur Welkom door Arko van Brakel
Leen Zevenbergen “Een kwestie van normaal DOEN!”
Ricardo Semler “Making People Powerful”
Carlos Verkaeren “How Poult turned the pyramid upside down”
Ghislaine Duymelings “All you need. With love.”
Arend van Randen "Learn to flow"
Dialoog & Discussie 
12:00 uur  Einde

Middagprogramma

12:45 uur  Inloop en registratie 
13:30 uur Welkom door Arko van Brakel
Leen Zevenbergen “Een kwestie van normaal DOEN!”
Ricardo Semler “Making People Powerful”
Carlos Verkaeren “How Poult turned the pyramid upside down”
Ghislaine Duymelings “All you need. With love.”
Arend van Randen "Learn to flow"
Dialoog & Discussie 
17:00 uur  Netwerkborrel

Voertaal: Engels

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ons mailen: eventdesk@debaak.nl.


De sprekers

Ricardo Semler (chairman Semco)
Al in 1993 publiceerde Ricardo Semler (1959) zijn boek “Maverick!” Daarin beschrijft deze non-conformist het verhaal over de ontwikkeling van het Braziliaanse bedrijf Semler & Co (Semco) van een hiërarchisch naar een democratisch bedrijf. Zijn inzichten waren destijds revolutionair en zijn dat nog steeds. Hij zette de mensen in zijn bedrijven in hun kracht en gaf ze grote verantwoordelijkheden. Hij durfde vraagtekens te zetten bij alle klassieke management dogma’s en keerde bij Semco de pyramide om. Medewerkers aan het stuur en de directie in een faciliterende rol. Visionair en met een diep geworteld geloof in zijn aanpak. Ook bij economische tegenwind. Het bedrijf kwam er steeds sterker uit. Leer van deze gelouterde leider die chairman of the board en non-executive partner is bij Semco. Zijn verhaal is boeiend tot in elk detail en zijn uitspraken bevatten veel wijsheid. In een actieve dialoog met de zaal wordt elke gretige nieuwsgierigheid beantwoord!

Carlos Verkaeren (ceo Groupe Poult)
De Belg Carlos Verkaeren werd in 2006 directeur van Biscuits Poult in het Franse Montauban, dichtbij Toulouse. Het bedrijf was niet heel bijzonder: 300 medewerkers die koekjes produceerden. Bij een omzet van €40 miljoen maakten het bedrijf nauwelijks winst en men leefde met stroeve arbeidsverhoudingen. Na twee jaar ploeteren gooide Carlos met een klein team het roer om. Aan de medewerkers werd gevraagd wat zij wilden. “Geen managers” was het belangrijkste antwoord. Het bedrijf ging werken met comité’s, de medewerkers beslisten zelf. Na 8 jaar bouwen is Poult een groot succes. Met een omzet van €190 miljoen en een bedrijfsresultaat van 13%. De kracht van Poult zit in innovatiesnelheid en efficiency. Bedrijven en business schools komen er veelvuldig een kijkje in de keuken nemen. Carlos vertelt met trots hoe de teams elk probleem overwinnen.

Ghislaine Duymelings (managing director Manutan Benelux)
Ghislaine Duijmelings werkt al sinds 1991 bij het Franse familiebedrijf. Ze beleeft er een boeiende internationale loopbaan en sinds 2011 is ze managing director van Manutan Benelux (tot voor kort Overtoom). Met 250 medewerkers is dit na de Franse vestiging het grootste onderdeel van de specialist in kantoor- en magazijnbenodigdheden. Manutan is een bijzonder bedrijf dat ruimte en verantwoordelijkheid geeft aan zijn medewerkers. Ghislaine geeft leiding aan de transformatie naar nieuwe werkwijzen waarbij medewerkers centraal staan. “Ondernemen voor een betere wereld” is de missie van het bedrijf. Het is voor Ghislaine een uitgemaakte zaak dat ook de klanten daarvan profiteren. De organisatie leert in zijn geheel hoe men soepeler én doelgerichter klanten kan helpen bij het optimaliseren van hun inkoopproces. Sport, gezondheid, respect en zorg voor elkaar zijn verrassende elementen in de bedrijfsmix om werkplezier te versterken. Vader André en zoon Jean-Pierre Guichard startten in 1966 samen het Franse familiebedrijf Manutan als postorderbedrijf. Vanaf het allereerste begin zat er een zorgzame en ethische kern in het bedrijf. Nu vind je dat terug in de waarden: wederzijds respect, verantwoordelijkheid, waardering van de vaardigheden van elk mens. Manutan is een bedrijf waar verantwoordelijkheid en liefde centraal staan in de ethiek van de onderneming. De boodschap van de leiders van Manutan: “Bedrijven van nu hebben enorm veel invloed. Het is tijd dat ze hun verantwoordelijkheid nemen.”

Arend van Randen (directeur Arpa)
Arend van Randen richtte in 1996 met twee vrienden Arpa op. Inmiddels staat er een stevig bureau dat jaarlijks ruim 2.500 managers en professionals opleidt. Bij Arpa staan twee begrippen centraal: lean en leren. Arpa noemt zich heel toepasselijk het Lea®n Instituut. Van Randen kreeg tien jaar geleden het boek ‘Semco-stijl’ cadeau. Dat zette alles bij hem en Arpa op zijn kop. Producten, dienstverlening, onderlinge samenwerking en het leidinggeven. De ideeën van Semler over openheid en vertrouwen heeft Arend met zijn collega’s in het eigen bedrijf geïmplementeerd. Intern is alles openbaar. Fouten maken mag. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. En die werkwijze dragen ze ook over aan klanten. Arend mixt Semco-style met de drive om continu te verbeteren. Hij daagt uit en wil uitgedaagd worden. Heeft leren loslaten en kwam daardoor verder met Arpa. Een pakkend verhaal! 

Leen Zevenbergen (auteur en ondernemer)
Opgeleid als bedrijfseconoom en gestart als intern accountant bij Philips, koos hij al snel voor zelfstandig ondernemerschap. Zijn eerste bedrijf Bolesian was begin jaren ’90 pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf werd verkocht en daarna volgden bedrijven in Silicon Valley en in Nederland. Steeds creëerde Leen een frisse ondernemende sfeer waarin mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Sinds begin 2014 brengt hij dat in de praktijk bij Solarus. Onder zijn leiding maakt dit Zweedse bedrijf dat ‘game changing’ zonne-energie systemen produceert een versnelling door. Leen ontdekte in al die jaren dat het gaat om durf, daadkracht en passie. Schreef daar managementboeken over die, ook internationaal, bestsellers zijn. Hij vraagt altijd aan zijn medewerkers: “Wat doe jij hier?”. Een vraag die hij ook aan zichzelf durft te stellen.

Arko van Brakel (directeur de Baak)
Het motto van Arko van Brakel is 'Doe alles altijd 100%'. Dat doet deze ras-ondernemer ook als algemeen Directeur & Chief Inspiration Officer van de Baak. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land van de wereld te maken. Want een ondernemende manier van leven, werken, denken en doen is het antwoord op bijna alle uitdagingen die in onze snel veranderende wereld op ons af komen. In Arko’s visie hoef je geen eigen bedrijf te hebben om ondernemend te kunnen zijn. Wel heb je een portie lef nodig. Het lef om authentiek te zijn, het lef om te durven dromen, lef om kennis te delen, fouten te maken, te leren.... Kortom het lef om jezelf nieuwe vragen te stellen om nieuwe antwoorden te krijgen. Arko was op 25-jarige leeftijd mede-oprichter van Euronet Internet, de eerste commerciële internetprovider in Nederland. Hij koppelt een praktisch toepasbare visie op online ondernemerschap en de inzet van social media aan brede maatschappelijke trends. Hij is tevens auteur van de boeken 'Nieuwe Helden' en de bestseller 'Iedereen Ondernemer'. Van Arko krijg je energie!


  Omschrijving Profiel Duur Investering