Slachtofferhulp Nederland: intern cultuurverschil

Pas geleden nam Slachtofferhulp Nederland de afdeling slachtofferhulp van de politie Haaglanden over. Ook al was het soort werk bijna hetzelfde (callcenter, psychosociale, praktische en crisisondersteuning en juridische dienstverlening), er bestond een cultuurverschil tussen de nieuwe groep mensen en de bestaande organisatie die leidde tot spanningen en onbegrip. Reden om met de gehele groep afdelingshoofden een dagworkshop te doen bij de Baak te Driebergen. Naast het bekendmaken van de nieuwe mensen met andere werkwijzen van Slachtofferhulp Nederland, wat natuurlijk een langer traject is, leerden de managers vooral ook elkaar beter kennen.

Met het tool Insight Discovery werden via een vragenlijst ieders persoonlijke profiel gemaakt die iets zegt over hoe mensen naar de werkelijkheid kijken. Daar komen vier verschillende types uit, aangeduid met kleuren, waarvan iedereen meestal een mix is met 1 dominatie. Uit zo’n profiel wordt duidelijk hoe mensen omgaan met problemen. Sommige mensen zijn snel en doelgericht, en hebben vooral de focus op het grotere geheel, anderen letten juist op details en zijn accuraat en attent hierin. De verschillende types botsen nogal eens, maar doormiddel van het maken van een teamwiel kun je elkaars krachten zien en elkaars blinde vlekken en weerstanden. Wanneer je je eigen aanleg als uitgangspunt kunt zien om te groeien komt er veel meer begrip en samenwerking tussen de verschillende typen.

Cultuurverschil overbruggen
Swanet Woldhuis, regiodirecteur bij Slachtofferhulp Nederland: “Voor de nieuwe mensen was onze cultuur best lastig. Het vroeg hen om te veranderen in de manier waarop zij gewend waren te werken. Bij ons zijn de taken en verantwoordelijkheden laag in de organisatie vastgelegd. Als afdelingshoofd heb je grote verantwoordelijkheden en ‘span of control’. Dit vraagt om veel zelfstandigheid en om als teamleider meer te managen dan mee te doen met het primaire proces. Wij stellen duidelijke eisen aan resultaten van medewerkers en daar wordt op gestuurd. Niet alleen door mij maar de managers mogen er zelf ook op sturen.

Resultaten
We maken veel gebruik van de types. In de intervisiegroepen die nu lopen houden we rekening met wie bij wie zit. Ook als er nieuwe projecten gestart worden zoeken we er de juiste mensen bij. Dat werkt heel erg goed. Er is minder conflict en het leidt dus tot een verbeterd product. De deelnemers vonden het traject echt leuk. Het helpt ons allemaal. Je gaat op een wat andere manier naar elkaar kijken en elkaar aanspreken. Ook al blijft zo’n verandering lastig. Je wilt die nieuwe mensen die nu verspreid zijn door de hele organisatie graag meenemen, je wilt betrouwbaar zijn maar ook duidelijk zonder bedreigend te worden.

Samenwerking met de Baak
Na twee voorgesprekken heeft de Baak op ons verzoek een standaard product op maat gemaakt. Dat vond ik verassend, dat je blijft onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Bij ons ging dat over het inkorten van het programma en het budget dat we te besteden hadden. Het is gelukt er samen uit te komen en een heel positieve sfeer neer te zetten. De workshop was bij de Baak in Driebergen. Je haalt mensen uit hun eigen omgeving en dompelt ze onder op een managementterrein. Ik denk dat alleen dat al een inspirerende werking heeft. Mensen pakken het daardoor anders op.”

                                             
Swanet Woldhuis                                                                     


  Omschrijving Profiel Duur Investering