Van Emotionele Intelligentie naar High Performance

De training Emotioneel Intelligent Leiderschap was zestien jaar lang een zeer goed gewaardeerde training. Toch hebben we besloten het vertrouwde programma drastisch te vernieuwen en verder te gaan onder de naam High Performance Leadership. Aangezien we veel vragen verwachten, willen de koerswijziging toelichten met het volgende interview. Anouk Al, een nieuwe trainer binnen het team, ondervraagt Annemiek Moeskops.

Waarom komen jullie nu met High Performance Leadership?
Organisaties staan onder druk. Ze moet het doen met de mensen die ze hebben, of zelfs minder; en prestaties en resultaten moeten omhoog. Managers weten niet altijd hoe ze dit kunnen bereiken zonder mensen onder druk te zetten. Wij geloven dat een meer emotioneel-intelligente stijl van leidinggeven hierbij helpt. Wel willen we meer dan eerst benadrukken wat het effect en voor ons beoogde doel van emotioneel intelligent leiderschap is: meer bevlogenheid en betere teamprestaties. Vandaar ook de naamswijziging naar High Performance Leadership.

Verder staat High Performance staat bij een aantal grote bedrijven hoog op de agenda en wordt er onderzoek naar gedaan. We halen onze kennis dan ook uit de praktijk. Wij hebben onlangs inspirerende voorbeelden kunnen onderzoeken bij de Amsterdamse Politie Amsterdam en bij de ABN AMRO.
We verwachten daarom dat het open-inschrijving programma High Performance Leadership het ook goed zal doen als in-company training. Voor jezelf en met het eigen team of de eigen organisatie High Performance bereiken is, denk ik, wat ieder van ons wil en is wat deze tijd van ons vraagt.
“Wat zo mooi is om te ervaren in het HPL team, is de flow, de high performance die wij zelf als team ook ervaren bij het creëren van dit programma”

Annemieke-Moeskops

Wat maakt dit programma bijzonder?
Het lijkt tegenstrijdig. Het gaat uit van de kracht van emotionele intelligentie en hoe dat te ontwikkelen, maar het is gericht op het maken van impact in jouw werkomgeving.  Toch klopt het. Onze overtuiging is dat als een manager meer in contact staat met zijn eigen gevoel dat hij/zij beter in staat is anderen te brengen tot uitmuntende prestaties.  Je kunt anderen pas raken, als jezelf raakbaar bent.
Hoe krijgt dit vorm in de training ?

In de eerste module gaat het om de zogenaamde ‘softe kant’ van leidinggeven (onderstroom) en in de tweede module de harde kant (bovenstroom). Bovenstroom staat voor zicht op beleid, resultaten, targets en feiten. Onderstroom gaat primair over emoties, motivatie en sfeer op de werkvloer. Om duurzaam tot hogere prestaties te kunnen komen, starten wij vanuit de onderstroom. In de eerste module ligt daarom de focus op zelfbewustzijn, zelfkennis (de bekende blinde vlek).  Ook krijg je daarmee een beeld van jouw kernmotivatie (‘purpose’). Het is bewezen dat managers met een sterke ‘purpose’ heel goed anderen kunnen inspireren.
Waarom is empathie zo belangrijk?

We zien dat empathie één van de meest strategische competenties is voor het beïnvloeden van de onderstroom van een team of zelfs van een hele organisatie.  Feitelijk is het de kwaliteit empathie die het mogelijk maakt om echt contact te maken met mensen en tussen mensen. Empathie is dus de motor voor jouw bindend vermogen als leider.  Hoe goed je ook inhoudelijk bent in jouw werk, om mensen in beweging te krijgen is het essentieel om een verbinding te maken op emotioneel niveau.

Hoe maak je de vertaalslag naar de praktijk?
Leren gebeurt niet alleen tijdens de training, maar ook tussen de modulen op het werk. Na de eerste module krijg je een tweetal opdrachten mee.  Je past hierdoor toe wat je tot dan toe hebt geleerd en je verzamelt input (o.a. 360feedback) voor de tweede module. We werken bijvoorbeeld met OGSM (een methode om een businessplan op een A4 te maken), dat helpt om de afdelings – of team strategie  helder en uitvoerbaar te maken. Wat ik zelf een van de mooiste onderdelen vind, is een groepsgesprek met een bewezen high-performance leidinggevende uit de praktijk. Terwijl je werkt aan zeven resultaatgerichte competenties (o.a. sturen op toegevoegde waarde, goede beslissingen nemen ('fact-based'), uitdagende doelen stellen en aanspreken) voeg je waarde toe aan jouw organisatie.
Het meest spannende onderdeel van deze module is de competentie aanspreken in de vorm van Crucial Conversations®. Hierbij leer je om - onder hoge druk - aan te spreken èn de relatie te behouden.

- Annemiek Moeskops werkt sinds 1998 voor de Baak, onder andere als trainer in het programma Emotioneel Intelligent Leiderschap.  Annemiek over High Performance Leadership : de kracht van het programma Emotioneel Intelligent Leiderschap als basis is een bewezen succes. We combineren het met het streven naar  directe meetbare resultaten. Flow blijft een belangrijk element.  Annemiek ’s passie is mensen bewust maken van hun eigen kracht en hun unieke eigenschappen zodat ze  hun leiderschap positief en met bevlogenheid in kunnen zetten om te komen tot optimale resultaten. Zowel aan de mens- als organisatiekant.

- Anouk Al werkt sinds 2006 als senior trainer bij de Baak, onder andere  in diverse leiderschapsprogramma’s en zij gaat ook in HPL trainen. Anouks passie is het mensen faciliteren bij het in balans brengen van hoofd, hart en handen. Als ratio, emotie, intuïtie in evenwicht zijn sta je meer in je kracht en toon je daadkracht. Je bent effectiever. Daaraan mogen bijdragen vindt Anouk geweldig.

Kijk voor meer informatie bij de training High Performance Leadership


  Omschrijving Profiel Duur Investering