deBaak.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

U-Theory

Collectief leiderschap voor diepgaande innovatie en verandering

Impressie van bijeenkomst bij de Baak over de U-theory om als leider of organisatie uit verouderde patronen te komen.

Door Petra Baars

Nog steeds heerst er een soort van ‘ontkenning’ in de wereld, we gaan door met ons consumeren en produceren, wetende dat de bronnen opraken, de aarde vervuilt en 2/3 van de wereldbevolking onder de armoede grens leeft. Laatst zag ik weer een foto van magere mensen met honger, ik stel me dan voor dat ikzelf en mijn buren er zo uit zouden zien, dat kun je toch niet bevatten? Hoe komt het dat wij mensen, andere mensen zo laten lijden?

Drastisch nieuwe patronen vinden…
De standaard antwoorden ken ik ook, economische systemen, religieuze of politieke twisten, de gang der geschiedenis… Wat kun je er aan doen? U-theory is een manier om drastisch los te komen uit je bekende patronen, minder alleen op jezelf gericht te zijn en dus meer op anderen en om meer uit je intuïtie te halen. Wij en onze organisaties zijn eenzijdig rationeel geworden, en juist die ratio heeft de huidige situatie veroorzaakt. Positief en negatief. Het is tijd om de koers bij te stellen.

Het indalen in de U
U-theory is een leidraad van het beslissingsproces van de leider. Veelal zijn wij bij verandering gericht op wat er veranderd moet worden en het proces daar naar toe. Uit interviews met succesvolle CEO’s (zie C. Otto Scharmer) blijkt dat zij als persoon tijdens veranderingssituaties overeenkomstige processen doorlopen om tot actie over te gaan. Het gaat in de vorm van een U: eerst goed observeren op verschillende luisterniveaus, daarna daal je in een soort stilte en niet-doen, om op diepere niveaus te komen die niet perse van jezelf zijn maar verbonden met de bedoeling van het collectief. Daarna ga je over tot actie met prototypen die je aanpast terwijl je ze maakt, om zo tot een eindresultaat te komen.

Luisteren
Er zijn 4 niveaus van luisteren waarvan de 2 laatste interessant zijn voor het proces van de U. Niveau 1 is horen wat je al kent en de rest negeren; 2, horen wat anderen zeggen en vragen daarover stellen, nieuwsgierigheid tonen; 3, de ander horen met zijn of haar gevoelens erbij en de gevoelens van jezelf, luisteren met je hart; en tenslotte horen op een dieper niveau waar er iets gezamenlijks ontstaat zoals tijdens een jamsessie, je bent jezelf en toch ook het geheel.

Presencing
Deze laatste staat van ‘zijn’ heet ook wel flow, en kan ook in je eentje bereikt worden, of tijdens een vergadering of innovatieve sessie. Het is het diepste punt van de U en wordt ook wel presencing genoemd. Je gaat anders zien, alles lijkt trager maar gaat even snel. Het lijkt alsof je in een ander intelligentieveld belandt. Vanuit hier ontvouwt de toekomst zich. Topsporters kennen deze staat maar al te goed en ook muzikanten en kunstenaars. Picasso zei eens: ‘Ik ben niet degene die dit schilderij maakt, het ontstaat onder mijn handen en ik ben zelf verbaast over wat er verschijnt.” Hij bedoelde dit letterlijk. Maar hoe kom je in deze staat?

Hoe pak je het aan?
Vertragen en stilte helpen, maar ook in de natuur zijn of bewegen. Er zijn ook vele andere technieken die met specifiek gespreksvormen werken en beeld. We oefenden er verschillende. Het resultaat was verbluffend, je voelt dat iedereen rustiger wordt, meer luistert naar anderen en meer zichzelf durft te laten zien. Daarnaast is er eerder overeenstemming over bepaalde onderwerpen. Deze oefeningen bindt mensen en zet ze aan tot samenwerking. Het moeilijke is om de wens van een resultaat los te laten, je stapt de flow in zonder te willen weten wat er uit komt. Tijdens het indalen naar het diepste punt van de U ontstaat er veel spanning: niet weten, loslaten, angst, veroordelingen en cynisme. Die moet je weerstaan en durven ondergaan, pas daarna ben je leeg genoeg om het nieuwe tot je te laten komen. En als het dan komt, geef je er meteen vorm aan zoals een kunstenaar dat doet. In de flow verandert en ontwikkelt je ontwerp zich vanzelf tot een definitief product, plan of dienst.

De U kan je met een groep meerdere keren doorlopen op het thema van productontwikkeling, organisatieverandering of welke vorm van innovatieve ideeën creëren dan ook. Maar ook tijdens coaching blijkt het een handzaam instrument om leervragen mee te benaderen.

Voor informatie over incompany-trajecten voor je organisatie over of met deze aanpak neem contact op met Sacha Kluvers s.kluvers@debaak.nl of Edith Bergamin e.bergamin@debaak.nl .

Reacties van deelnemers:

“Ik denk dat het handvatten en taal geeft om diepgaandere transformatie ook in teams en organisaties te begeleiden.”

“Het was een schot in de roos jullie bijeenkomst. De tijd is rijp om het anders te doen. Deze theorie geeft daartoe het handvat.”

“Ik vond het een erg inspirerende dag! Het helpt me enorm om focus te houden, om bij mezelf te blijven, bij de bron, in plaats van mijn eigen belang telkens uit te spelen. Ik maak spontaan meer gebruik van de kennis en inbreng van anderen. Ik word er vrolijk en gelukkig van.”



  Omschrijving Profiel Duur Investering