Ricardo Semler: Laat je personeel vrij!

Zeventig procent van medewerkers in bedrijven zijn ongelukkig. Deze harde cijfers vragen de laatste jaren steeds meer om een nieuwe manier van managen. Ook bij De Baak zien we de laatste jaren in het bedrijfsleven steeds meer deze trend ontstaan. Ricardo Semler, CEO van Semler & Company (Semco) in Brazilië sprak op 24 juni tijdens het Baak evenement ‘Ricardo Semler & friends’ over de ideeën achter zijn managementtheorie die, ironisch genoeg, gaat over het weglaten van management.

Door: Kayleigh van den Hout

Arko van Brakel opent het evenement en benadrukt dat veranderd mediagebruik en wereldwijde problemen zoals het broeikaseffect en olieconsumptie vragen om een groei van vertrouwen en een meer menselijke kant van ondernemen. Als organisatie lever je een maatschappelijke bijdrage die zeker kan beginnen met kleine stappen. Daarna vertelt Leen Zevenbergen over de noodzaak van 'gamechangers', mensen die door anders te denken bedrijfsvoering gaan vernieuwen. Inspiratie is nodig, dat kan door passie toe te voegen aan het rijtje people, planet, profit. Na de opening komt Ricardo Semler zelf aan het woord.

Verouderde organisatiestructuur
Ricardo haalt vooral aan dat de standaard organisatiestructuur die wij over heel de wereld kennen verouderd is. In die oude organisatie is geen plek voor democratie en moet iedereen hetzelfde motto hebben: de beste producten, gelukkig personeel en blije klanten. Het gaat er echter meer om dat je het samen gaat doen. Volgens Ricardo leven we in een kennistijdperk, maar is het tijd om over te gaan naar een tijdperk van wijsheid. De meest wijze organisaties zijn organisaties die een goede weerspiegeling zijn van de samenleving. Volgens Semler heeft het houden van sollicitaties dan ook weinig zin. Hij vergelijkt een sollicitatieprocedure met online daten: beide partijen laten zich van hun beste kant zien en na een tijdje kom je erachter dat het eigenlijk toch niet werkt en ga je uit elkaar. Iedere organisatie wil namelijk de slimste en beste mensen aannemen, maar die mensen kunnen vaak niet samenwerken. Volgens Semler heb je daarom meer kans op succes om een bedrijf te starten met de eerste vijftig mensen die je op straat tegenkomt, dan met vijftig mensen die zorgvuldig zijn geselecteerd.

Intuïtie in plaats van techniek
Het moeilijkste aan een manager zijn van een wijs bedrijf is het loslaten van de controle. Managers willen namelijk het liefst dat het personeel altijd aanwezig is op het hoofdkantoor omdat ze er dan in ieder geval zeker van zijn dat er gewerkt wordt. Volgens Semler werkt het veel beter om het standaard model los te laten en je personeel vrij te laten. Laat vergaderingen plaatsvinden op vrijwillige basis, op die manier komen er alleen mensen die geïnteresseerd zijn. Heb je een idee en niemand komt opdagen tijdens de vergadering? Dan is het gewoon een slecht idee. Neem personeel aan op basis van gevoel en laat ze gewoon een week overal in de organisatie rondlopen. Alleen als ze écht bij jouw organisatie willen werken en ze een goede indruk hebben van de organisatie zelf en wat ze binnen de organisatie willen doen, is er kans op succes.

Het draait om vertrouwen
Semco is een succesvol bedrijf dat prima functioneert zonder managers. Ricardo legt uit dat dit komt omdat mensen alleen interactie hebben met tien tot twaalf mensen. Een bedrijf van duizend mensen moet je dus eigenlijk zien als Honderd groepen van tien mensen. Die mensen weten van elkaar waar ze mee bezig zijn en wat ze doen, daardoor kunnen medewerkers zelf dingen regelen. Je moet vertrouwen hebben in je personeel. Wanneer jij je personeel honderd procent vertrouwt en ze helemaal loslaat, dan zullen ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen en is er geen management nodig.

De 'friends'
De ideeën van Ricardo zijn al geïmplanteerd in veel succesvolle bedrijven. Drie gastsprekers vertellen erover.

Carlos Verkaeren (CEO Groupe Poult) werd in 2006 directeur van het Franse bedrijf Biscuits Poult paste daar de ideeën van Semler toe. In acht jaar tijd steeg de omzet van het bedrijf van 40 miljoen naar 190 miljoen. Carlos: “Mensen centraal zetten is echt mijn missie. Toen ik directeur werd van Poult liet ik de medewerkers in de fabrieken zelf de organisatie herindelen en al het management verdween. Een paar jaar geleden ging het heel slecht met een van de fabrieken en een ‘standaard’ directeur had de fabriek allang gesloten en mensen ontslagen. Ik koos ervoor om open te communiceren met het personeel over de stand van zaken en zij gingen met het probleem aan de slag. Nu is dat een van de meest succesvolle fabrieken.”

Ghislaine Duymelings (managing director Manutan Benelux) is sinds 2011 managing director van Manutan Benelux, wat tot voor kort nog Overtoom heette. Met 250 medewerkers is dit na de Franse vestiging het grootste onderdeel van de specialist in kantoor- en magazijnbenodigdheden. Ghislaine: “Om verandering door te voeren moet je iedere medewerker betrekken. Samen aan iets bouwen, in plaats van hoger management dat zegt wat moet gebeuren. We laten mensen zelf zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ontdekken op hun eigen manier. Ik wil mensen altijd zichzelf laten ontwikkelen, dus als mensen ontdekken dat ze op een andere plek in het bedrijf gelukkiger zijn dan moet ik dat juist stimuleren. Ik wil iedere dag alleen maar blije mensen zien.”

Arend van Randen (directeur Arpa) richtte in 1996 samen met twee vrienden Arpa op. Inmiddels is Arpa een succesvol trainingsinstituut dat jaarlijks ruim 2500 managers en professionals opleidt. Arend: “Bij ons hangt Semler’s quote op kantoor ‘Better to beg for forgiveness than to ask for permission’. Ik vind het heel erg moeilijk om de controle uit handen te geven, maar ik weet dat het echt werkt. Ik probeer een situatie te creëren waarin ik minder regisseer en medewerkers de ruimte geef. Als manager moet je een situatie zien te creëren waarin iedereen inspraak heeft, het enige wat jij dan hoeft te doen is zorgen voor voldoende koffie en koekjes.”

Een luid applaus en een hoop enthousiaste reacties uit het publiek sloten dit evenement af. Kijk voor een overzicht van alle publicaties rondom Semlers bezoek aan Nederland onderaan deze pagina! 

AW0R4839

 

Semler gaf aan dat hij graag naar Nederland kwam omdat "The Dutch have the highest ability to converge on the age of wisdom".

Recente publicaties na Semler's bezoek aan Nederland:
Nuzakelijk.nl: Flexibele schil bedrijven moet veel groter
Nieuwsuur: Semler: de managementdogma’s voorbij
HR Praktijk: Elk bedrijf is geschikt voor de Semlerstijl
Managementsite: Ricardo Semler in Nederland
De Optimist: Organisaties moeten de kostschoolcultuur afschaffen

Sprout: Grote bedrijven zijn ten dode opgeschreven

Management Team: Grote bedrijven zijn dood
De Baak: Laat je personeel vrij!


  Omschrijving Profiel Duur Investering