Het zoeken van een coach: goede 'match' is cruciaal!

Interview met Anneke Nijenhuis, intermediair Coaching bij de Baak
 
Wat doe je bij de Baak?
Ik ben een intermediair, dus tussenpersoon tussen klanten en coaches uit het netwerk van coaches van de Baak. Ik ken alle coaches persoonlijk, ik ken hun achtergrond en expertise.

Aan mij de taak om ervoor te zorgen dat de juiste kandidaat bij de “juiste" coach terecht komt.  Ik denk dat een goede match van cruciaal belang is. Belangrijk is dat iemand zich begrepen voelt, zich veilig voelt, dat hij/zij vertrouwen heeft in de expertise van de coach en dat de coach hem/haar op de juiste manier weet te spiegelen, te raken en te bewegen.

Als klanten mij bellen, nodig ik ze uit voor een oriënterend gesprek om dieper in te kunnen gaan op leerdoelen en eventuele wensen bij een coach. Dit kan persoonlijk of telefonisch. Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch kiezen voor een persoonlijk gesprek.
Zo heb ik in de loop der tijden al honderden mensen geholpen aan een coach.

Hoe selecteer je externe coaches en hoe ziet het netwerk er uit?
Ik ben heel trots op het netwerk van coaches waar de Baak mee samenwerkt. De diversiteit qua samenstelling, achtergrond en ervaring maakt dat ik voor iedereen wel een "passende" coach kan vinden. Vooral ook omdat de vraagstukken waar mensen mee komen heel divers zijn. Vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over hun leiderschap, over het stimuleren en motiveren van medewerkers, over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan of work-life balance. Soms zoeken mensen meer een sparringpartner om praktijksituaties te bespreken.

Veel coaches hebben al een carrière doorgemaakt in het bedrijfsleven (financiele dienstverlening, kennisintensieve dienstverlening maar ook de Bouw bijvoorbeeld) of overheid, en zijn zich daarnaast gaan specialiseren in coaching. Andere coaches hebben een achtergrond in de psychologie, zijn psycholoog of psychotherapeut van oorsprong.
Er is dus niet 1 type Baakcoach, juist de diversiteit maakt het Baaks. De kwaliteit laten we beoordelen door de klant, na afloop van het traject wordt geëvalueerd.

Hoe werk je? Op basis waarvan selecteer je een coach?
Ik stel veel vragen om erachter te komen wat de werkelijke vraag is. Ik probeer een indruk te krijgen hoe iemand naar zichzelf kijkt, in hoeverre iemand gemotiveerd is voor het traject (dus niet ‘gestuurd’ is) en wat voor type persoonlijkheid iemand heeft. De belangrijkste vraag die ik mezelf stel is: van wie zal deze persoon iets aannemen? Heeft iemand een directe coach nodig of juist een meer voorzichtige benadering?
Sommige klanten hebben zelf uitgesproken wensen bij een coach, anderen laten het volledig aan mij over. Sommigen hebben een voorkeur voor een man of een vrouw . Geografie speelt vaak een rol.

Het kan van belang zijn dat een coach zich kan verplaatsen in de situatie waarin de betreffende cliënt werkzaam is. Ook het niveau waarop iemand functioneert moet aansluiten bij het werk/denkniveau van de coach. Verder zet ik in de gesprekken al mijn ‘sensoren’ open en gebruik ik mijn intuïtie.
Door de landelijke spreiding, kan ik bijna iedereen binnen een redelijke afstand van het woon/werkadres aan een coach helpen. In een gesprek met een klant weet ik soms al binnen 5 minuten welke coach ik ga voordragen. Maar soms kan ik na afloop van een gesprek nog 3 dagen lopen piekeren over wie ik uiteindelijk zal benaderen.

Is er een rode draad in de coachvragen, wat valt op?
In de loop der jaren heb ik gemerkt dat zo'n veel van de mensen die ik spreek aanloopt tegen hun perfectionisme. De lat ligt hoog. Het is niet snel goed of genoeg, ze benadrukken vaak de dingen die net iets beter hadden gekund. Het zijn altijd mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Werkweken van 50 tot 60 uur zijn geen uitzondering met alle gevolgen van dien.

Verder spreek ik veel mensen die op een punt zijn aanbeland in hun leven en loopbaan dat ze stil willen staan bij wat ze nu werkelijk willen. Mensen zijn vaak van de ene in de andere functie gerold, omdat ze ervoor gevraagd zijn of omdat het de meest logische volgende stap was. Op een zeker moment willen ze met een coach stilstaan bij vragen als: wie ben ik? Wat drijft mij? (dus waarom doe ik de dingen die ik doe op mijn manier?) Wat heb ik nodig in werk, dus welke ingrediënten moeten vertegenwoordigd zijn om het voor mij aantrekkelijk te maken? Welke werkomgeving past bij mij? Maar ook vragen als: waar zitten mijn drempels of beperkende overtuigingen?
Heel af en toe komt het voor dat iemand wordt gestuurd door een werkgever. Ik probeer dan altijd te ontdekken waar iemand zelf iets in wil leren.
Ik heb ook wel eens tegen iemand gezegd: volgens mij kun je het beter niet doen. Of probeer anders gewoon eens 1 gesprek en bedenk dan of je er wellicht toch iets aan kunt hebben. Ik heb ook wel eens iemand naar een therapeut verwezen.

Hoe wordt de organisatie betrokken?
In elke offerte bieden we een driehoeksgesprek aan waarbij een leidinggevende of iemand van HR betrokken zou kunnen zijn. Er wordt echter nooit iets buiten een kandidaat om aan een werkgever gecommuniceerd. De coachee moet zich veilig voelen en vrijuit kunnen spreken.
Ik merk wel dat organisaties betrokken willen zijn en soms heb ik dan voorafgaand aan een gesprek met iemand eerst telefonisch contact met een leidinggevende. Deze geeft dan zijn visie op de leerdoelen. Ik check altijd of de leidinggevende wat hij/zij nu aan mij verteld, ook heeft besproken met de kandidaat zelf.
Ik heb ook wel eens meerdere personen uit 1 organisatie doorverwezen naar een coach. De HR-manager wilde graag een terugkoppeling krijgen of er uit de gesprekken een rode draad naar voren kwam, waar zij als organisatie iets uit konden leren en dit hebben we toen gedaan, uiteraard, zonder naam en toenaam te noemen.

 


  Omschrijving Profiel Duur Investering