Geluk als businessmodel

News Detail

Jenn Lim, CEO Delivering Happiness: “We zijn het ‘tipping point’ nabij, de wereld wil het anders doen.”

“Steeds meer bedrijven snappen dat mensen alleen goed functioneren als ze lekker in hun vel zitten. Als ze zelf controle over zaken hebben, iets kunnen bereiken en kunnen bijdragen aan een hoger doel”, zegt Jenn Lim, CEO en Chief Happiness Officer van het snelgroeiende adviesbureau Delivering Happiness (DH). Dit bureau verspreidt wereldwijd geluk als businessmodel en wist rondom ‘geluk’ een actieve online beweging op te zetten. “Wie het geluk van werknemers voorop zet, boekt ook betere bedrijfsresultaten.”

Happiness is geen gebakken lucht, maar levert bedrijven en medewerkers een boel op leren we van de website van DH en een aantal online interviews met Jenn Lim. “Zelfs in de huidige slechte economie kiezen bedrijven over de hele wereld er massaal voor om hun organisatie anders in te richten”, vertelt ze in een interview van de Amerikaanse site Dave Ramsey.

Happy Business Index

Als Jenn Lim met haar team in een organisatie aan de slag gaat, dan meten ze kwalitatief en kwantitatief hoe de vlag ervoor hangt. Het liefst meten ze elk kwartaal hoe mensen zich voelen ten opzichte van hun werk. Dat resulteert in een Happy Business Index en op basis daarvan, en de specifieke context van het bedrijf, ontwikkelen ze actiepunten om de medewerkers van het bedrijf gelukkiger te maken.

En dat is hard nodig als je naar de cijfers kijkt. Zo noemt Lim op de site Betabeat.com het schrikbarende percentage van 83% van de werknemers in bedrijven in de VS dat zich niet meer met het bedrijf verbonden voelt en ‘disengaged’ is.

De effecten ervan zijn desastreus. De productiviteit blijft sterk achter, ziekteverzuim is hoog, creativiteit en innovatiekracht zijn zwak. Het team van Delivering Happiness schat de schade alleen al voor de VS op 500 miljard dollar per jaar. “En bovendien, je gunt mensen niet dat ze zo weinig plezier in hun werk hebben. Daar worden ze ziek en ongelukkig van. Ook de wereld is daar niet mee geholpen, want er is ongelooflijk veel te doen op het gebied van klimaat, voeding, veiligheid, onderwijs en armoedebestrijding. De uitdagingen van deze tijd.”

Leve waarden!

Het allerbelangrijkste is volgens Jenn Lim dat bedrijven gaan leven naar de waarden die ze aanhangen. “Bedrijven leven hun vaak goede eigen beginwaarden niet na. Als het gedrag binnen een bedrijf niet congruent is met de waarden, dan frustreert dat de medewerkers.”

“Door geluk centraal te zetten kan het anders”, vertelt Lim op het toonaangevende blog Huffington Post. Ze raadt bedrijven aan om een zogenaamde ‘micro-culture’ te creëren. Je moet de tijd nemen om in een team met elkaar te werken en plezier te maken. Bij DH gaan ze met alle medewerkers een keer per kwartaal op een ‘workcation’ voor een dag of twee: een combinatie van een korte vakantie en werken. Zo schep je binnen het team een sfeer van vertrouwen en comfort en dat zijn enkele (voor)waarden om met elkaar te kunnen groeien.”

Zappos als inspiratiebron

Lim kwam op het spoor van geluk, doordat ze een tijd lang werkte voor het uiterst succesvolle Amerikaanse internetbedrijf Zappos (schoenen en kleding). Vanaf het begin werkte ze er samen met haar goede vriend en Zappos-oprichter Tony Hsieh. Het bedrijf predikt sinds haar oprichting eind jaren ’90 een bedrijfscultuur waarin openheid, feedback geven en leren centraal staat. Allemaal gedragingen die leiden tot meer geluk op de werkvloer, de basis van het huidige businessmodel van DH.

Bij Zappos mogen bijvoorbeeld alle medewerkers jaarlijks ongecensureerd opschrijven wat ze van het bedrijf vinden in The Culture Book. Iedereen kan daarin vervolgens lezen wat er goed gaat, wat bijzonder is en wat beter kan. Management en medewerkers pakken samen de aangegeven problemen op en geven zo elkaar het goede voorbeeld. Daarvan worden ze niet alleen zelf gelukkiger, maar het helpt bij ‘het blij maken van klanten’. Lim zelf was overigens de motor achter de jaarlijkse uitgave van The Culture Book.

In 2010 schreef ze samen met Hsieh het managementboek ‘Delivering Happiness’ over het ontstaan van Zappos en haar bijzondere bedrijfscultuur. Het boek werd meteen een doorslaand succes. Na een tournee met veel lezingen en optredens was duidelijk dat Lim verder wilde met geluk als businessmodel en richtte ze het inspiratiebureau ‘Delivering Happiness’ op.

Aanpak Delivering Happiness

In de tientallen bedrijven die Delivering Happiness inmiddels begeleidt, neemt het regelmatig meten van de ‘staat van het geluk’ een centrale plaats in. Met die concrete informatie van de medewerkers over het bedrijf komen actiepunten om zaken direct te verbeteren. Ook bij Zappos zelf zijn verbeteringen doorgevoerd op basis van feedback van medewerkers.

Zo is binnen Zappos is de functie van inkoper erg belangrijk. Maar dat ben je niet zomaar. Het duurt 18 maanden voordat je van assistent doorgroeit naar de functie van inkoper. Om het gevoel van vooruitgang te geven, wat persoonlijk geluk oplevert, is dit traject in drie etappes opgedeeld en wordt het behalen van elke etappe gevierd. Dat motiveert mensen.

Nog een voorbeeld van geluks-management. In het team dat direct contact met klanten heeft, mogen de medewerkers zelf beslissen hoe lang ze met klanten praten en waarover het gesprek gaat. Ze hebben dus zelf veel invloed op die gesprekken, weer een factor voor geluk. Het langste gesprek duurde 8,5 uur. ‘Als de klant er maar blij van wordt’ is het motto. Klanten roemen de aandacht en hulpvaardigheid van Zappos en 75% van de klanten komt terug om iets te kopen.

Ook bij DH zelf worden geluk metingen onder het personeel gehouden. “Als medewerkers aangeven wat je beter kunt doen, dan heb ik een hele korte tip: doen!”, aldus Jenn Lim.

De pijlers van geluk

Jenn Lim, CEO en Chief Happiness Officer van Delivering Happiness, heeft het idee van geluk diepgaand geanalyseerd en een aantal factoren op een rij gezet die bepalend zijn voor de geluk beleving van mensen in hun werk:

  1. Passie in je werk. Kun je met passie je werk doen en er iets mee bereiken?
  2. Vooruitgang ervaren door ontwikkeling en concrete resultaten te boeken.
  3. Invloed hebben op je werksituatie, die zelf (mee)bepalen.
  4. Verbinding: genoeg en (heel) goede relaties met collega’s.
  5. Flow: werk doen dat uitdagend genoeg is maar niet teveel van je vraagt.
  6. Voor een hoger doel werken.

Door Geerd Schlangen en Iris Grimm.

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up