Interview winnaar groeiversneller 2013

Erik Joosten

Erik Joosten – Arion Group uit Limburg

Een goed en geloofwaardig verhaal, stront eigenwijs zijn, een strategisch plan, gefundeerd zelfvertrouwen en een -ondanks weerstand- steevast geloof in je product... dat zijn de ingrediënten om je bedrijf te laten groeien.

Erik Joosten is DGA van Arion Group, dat op 25 september tijdens Dragons’ Den bekroond werd met de titel “Het Beste Groeibedrijf 2013” van het programma Groeiversneller. Arion ontwikkelt, produceert en vermarkt vernieuwende en functionele producten die het gebruiksgemak en de efficiency in de gezondheidszorg aanzienlijk verbeteren. Arion is volgens de jury de terechte winnaar vanwege de juiste strategische keuzes en de daaruit voortkomende richting voor de toekomst. Het bedrijf van Erik staat bekend om zijn innovatieve aan- en uittrekhulpen voor elastische kousen en ‘wassen zonder water’ producten (Swash).

Hoe voelt het om winnaar te zijn van de Groeiversnellersprijs?
‘Heerlijk, om verschillende redenen. Het voelt als de kroon op het werk van vijf jaar meedraaien met het selecte gezelschap van het programma Groeiversneller. Om dan uitgeroepen te worden als groeiversneller en groeibedrijf van het jaar, daar ben ik heel trots op! De prijs komt ook op het moment dat we ons strategisch plan voor de komende vijf jaar klaar hebben, wat nu dus door de jury bevestigd wordt als een goed plan.
Dit werkt ook als een enorme boost en is erg motiverend voor de mensen intern. Voor mij persoonlijk is de Groeiversneller ook belangrijk geweest voor mijn eigen ontwikkeling en ben ik als mens enorm gegroeid.
Ik heb met trots mijn eigen bedrijf voor het voetlicht kunnen brengen. In een programma bestaande uit “toppers” die fantastische verhalen en plannen hebben en dan toch winnen, dat geeft een kick. Winnen is leuker dan verliezen!’

Welke reacties heeft het opgeleverd?
‘Ik heb heel veel reacties mogen ontvangen uit allerlei hoeken. Van vrienden en familie die het geweldig vinden. Mijn oma van 92 jaar heeft mij een handgeschreven kaartje gestuurd en ergert zich eraan dat de Limburgse pers geen aandacht heeft besteed aan het winnen van de prijs, wat toch groot nieuws is!
Uit het zakelijk netwerk komen ook veel positieve reacties. Het helpt zelfs bij onze plannen voor andere huisvesting, waarbij de onderhandelingen met diverse partijen soepeler verlopen en de financiering makkelijker wordt.’

Verwachtingen voor de start van de Groeiversneller
‘Ik ben heel blij dat ik mee mocht doen. Vooral omdat het vermoedelijk de enige plek op de wereld is waar ik waardevrij kritiek zou krijgen en die verwachting is ook uitgekomen. Zakelijke relaties zeggen toch vaak wat je horen wilt en niet wat ze er echt van vinden. In dit programma krijg je van de groep grote complimenten als je plan goed is en als het niet goed is, wordt dat eerlijk en rechtdoorzee gebracht, en dat werkt zeer verhelderend.
We vormen een hechte groep van ondernemers en komen dan ook nog regelmatig samen. Het is een fijn podium om dingen te delen met elkaar, kritisch te zijn en herkenning te vinden.’

Anders denken, anders doen
‘De eerste jaren heb ik, en wij als onderneming, vooral de geest van de Groeiversneller gevolgd en minder de letter. Ik ging van Limburg naar Amsterdam voor het programma om bij te tanken en kwam telkens met een volle tank terug!
Het laatste jaar hebben we veel meer volgens het boekje gewerkt en met het MT in verschillende sessies de strategie uitgezet. Door letterlijk het systeem te volgen, kwamen we tot nieuwe inzichten, wat uiteindelijk ook veel heeft opgeleverd.
Ik zou andere ondernemers willen aanraden te werken met de strategische foto. Dit is een totaal andere manier van denken als ondernemer. Hoe kijk je terug op de afgelopen paar jaar en hoe kijk je naar de toekomst, heel concreet 5 jaar de toekomst in!
Ik coach een groep startende ondernemers vanuit die filosofie. Hoe ziet je bedrijf er over 5 jaar uit als je de jump naar voren maakt. Deze jonge, innovatieve ondernemers kunnen nu daardoor vol overtuiging en vertrouwen zeggen waar ze met hun onderneming heen gaan en laten zien dat ze daar goed over hebben nagedacht.’

Ondernemen is ook afscheid nemen
‘Door de wijzigingen van de structuur en de strategie van de organisatie, hebben we ook bepaalde dingen moeten loslaten en drastische keuzes moeten maken. We zijn gestopt met distributie van producten van anderen om ons volledig te kunnen gaan richten op de vervaardiging en het op de markt brengen van onze eigen producten. Dit vraagt om vergaande maatregelen en die hebben we genomen. Dat betekent onder meer afscheid nemen van langdurige samenwerkingsrelaties en daarmee ook van significante omzet. Dat is best pijnlijk, ook al weet je dat het goed is.’

Van duizendpoot naar persoonlijke kracht
‘De grootste verrassing van de afgelopen vijf jaar is dat ik zelf flink heb kunnen veranderen tijdens de Groeiversneller. Vooraf had ik niet gedacht dat mijn persoonlijke transformatie zo groot zou zijn. Die verandering komt het bedrijf zeker ten goede. Ik ben destijds als eenpitter gestart, waarbij ik alle rollen zelf vervulde, van inpakker tot boekhouder. Nu laat ik dat aan anderen over die dat heel goed kunnen. Dit is heel moeilijk in het begin; ik dacht dat mijn weg de enige weg was en de beste. Later komt de realisatie dat er ook andere wegen mogelijk zijn die prima werken, of zelfs beter werken. Ondanks dat ik zeer eigenwijs ben, is het de laatste 5 jaar heel goed gelukt om meer afstand te nemen en zie ik dat mensen veel dingen beter kunnen dan dat ik dat kan. Daar geniet ik nu ook van! Het maakt ook ruimte om me te richten op de hoofdlijnen en zaken waar ík goed in ben. Loslaten is als ondernemer een van de moeilijkste dingen, en als het dan lukt geeft dat een heel goed gevoel.’

Nog lang niet klaar!
‘Gedragsverandering in de zorg kost veel tijd en inspanning, dat is een mega plan. Het volume en de omzet nemen toe. Uitbreiding van de productie vraagt om nieuwe huisvesting en een grotere, nieuwe fabriek. We worden groter en internationaler met een groei in de personele bezetting. De komende jaren zullen we met 50-100 mensen moeten uitbreiden voor de juiste capaciteit. Over 5 jaar zijn we letterlijk en figuurlijk een heel ander bedrijf en herken je het niet meer zoals het nu is. Het streven is om in de kern herkenbaar te blijven, maar in een andere dimensie met een Europese groei in velen landen.
Wij verbinden ons met ondernemers die al internationaal bezig zijn. Bovendien hebben we goede mensen in huis met veel kennis waar ik zelf ook veel van leer.
Ik breng zelf lokaal bij zorginstellingen een bezoek om de mogelijkheden te bekijken en daar ter plekke te ruiken, voelen en proeven wat er leeft. Het uiteindelijke plan maak ik van achter mijn bureau, maar innovatie en gevoel voor de markt vindt buiten plaats. Ik vind het erg belangrijk om feeling te houden en te blijven snappen wat er nodig is. Ook om over de grenzen de verschillen én overeenkomsten met Nederland te ontdekken.’

Blijven innoveren
‘Hebben we net weer iets bereikt en dan moeten we toch weer door. Soms is dat vermoeiend. Ik noem het ook wel het “Bodemloze Put Syndroom”. Overal waar ik ga zie ik alleen maar kansen, waar ik ook kom. Dit komt grotendeels ook door de zorg, daar liggen veel mogelijkheden waar ik continu mee geconfronteerd word. Mijn diepste drive wordt gevoed door mijn wens om revoluties te ontketenen in de zorg. Daarmee roep ik nogal wat over mezelf af, besef ik. Toch wil ik in mijn leven een waardevolle en nuttige bijdrage leveren waar anderen echt iets aan hebben. Wat vergaande verandering teweegbrengt.
Sinds Florence Nightingale worden mensen aan bed met een teiltje water en een washandje gewassen. Het kost veel moeite om verandering erdoor te krijgen, maar “Swash” is op dat niveau echt revolutionair. Dagelijkse taken van verpleegkundigen zien er heel anders uit, dan een aantal jaren geleden. Dat is de kick en daar zijn we nog lang niet mee klaar. Ik wil over een paar jaar overal in Europa door ziekenhuizen lopen en ook daar verpleegkundigen met de nieuwe werkmethoden bezig zien. Dat is geweldig!’

Voorbij het middel
‘De aantrekhulp heeft een enorme invloed op het leven van mensen, de eindgebruiker zelf. Ik heb onlangs een ansichtkaart met dankbetuiging ontvangen van iemand die door dit product zelfstandig kon blijven wonen. Het brengt werkelijke verandering, men kan met dit hulpmiddel langer onafhankelijk blijven. Echt super! Het middel gaat verder dan het product zelf, het is levens veranderend. Dit wil ik blijven doen!
Als jongen had ik een droom en daar zit ik nu midden in. Op mijn kantoor hangen kaarten van Europese landen met magneetjes op klanten in o.a. Kopenhagen, Düsseldorf en Madrid, mijn droom is werkelijkheid geworden. Ik ben een gelukkig mens!’

Succes als mens
‘Om succesvol te zijn, moet je zeker zijn van jezelf. Maar dan wel met een zelfvertrouwen dat gefundeerd is, anders val je van het podium. Authentiek zijn en met kracht durven in te zetten. Daarbij is het van belang dat je een goed en geloofwaardig verhaal hebt met een strategisch plan. Een winnaarsmentaliteit betekent overtuigd zijn van wat je wil en wilt gaan doen; en overtuigd zijn van jezelf.
Als beginnende ondernemer kom je veel weerstand tegen en krijg je te maken met negatieve invloeden. De kunst is dan in jezelf en je plan te blijven geloven en er volledig voor te gaan. Op het moment dat het lukt en men kan niet meer om de bewijzen heen, dan wordt het ook steeds makkelijker, dan groeit de steun en krijg je mensen mee.’

Ondernemer in de schoolbank
‘De Groeiversneller is een programma dat niet voelt als “een klasje”. Je bent als groep met elkaar bezig, je discussieert, geeft en ontvangt feedback en dat maakt het waardevol. Er is wederzijds begrip voor elkaars situatie. We weten van elkaar wat de ander bezighoudt, ook al begeven we ons in verschillende branches, we zijn allen ondernemer. In de loop van de jaren hebben we elkaar sterker gemaakt en geholpen. Het is een groep gelijkgestemden die mij waardevrij kritiek gaf waar nodig en dat heeft mij zeker sterker gemaakt.’

‘Eigen’ wijsheid
‘Voor alle ondernemers: Wees stront eigenwijs en wijk niet van je plan af! Blijf overtuigd en zeker van je zaak en je product. Laat je niet ontmoedigen door anderen die weerstand opwerpen.
Gefundeerd eigenwijs = winnende formule!’

Wil jij je bedrijf binnen 5 jaar flink laten groeien? Het programma Groeiversneller kan je er mee helpen.

 
Interview door Ghita Hulster - de Baak


  Omschrijving Profiel Duur Investering