Ghislaine Duymelings; ieders verantwoordelijkheid

Hoe maak je 'Living the Values' dagelijkse praktijk?

Het verhaal van Manutan is het verhaal van verantwoordelijkheid van iedere medewerker. Actie en bewustzijn in een energieke mix. Het verhaal van Ghislaine Duymelings, directeur Manutan Benelux.

In 1991 startte Ghislaine op 22-jarige leeftijd bij het Franse familiebedrijf Manutan van de familie Guichard. Ook toen was het bedrijf al een speciale onderneming waar onderling respect, verantwoordelijkheid nemen en waardering voor de talenten van elk mens centraal stonden. Nu in 2014, geeft Ghislaine leiding aan Manutan Benelux, dat tot voor kort nog Overtoom heette, in een transformatieproces waar verantwoordelijkheid centraal staat. Actie en bewustwording in een energieke mix. Een bijzonder verhaal van Franse origine door een bevlogen vrouw vertaald naar de Nederlandse context.

Ondernemen voor een betere wereld
Wat is de rol van de onderneming ten opzichte van de samenleving? Die vraag was voor Ghislaine en haar 10 collega’s van het internationale Manutan topmanagement leidend in de formulering van hun visie. Zij vinden dat bedrijven hun invloed moeten gebruiken om de samenleving verder te helpen. Daarbij staat het nemen van verantwoordelijkheid centraal: niet alleen voor de onderneming, maar ook voor de individuele medewerkers.

'All You Need with Love': binnen beginnen
“We beginnen klein en dichtbij”, zegt Duymelings. “Bij onze klanten en medewerkers. Je kunt je goed voelen bij een visie, het concreet invullen ervan is een weg die je moet afleggen. Klanten gaan de transformatie en onze belofte 'all you need, with love', pas merken als medewerkers zich dit eigen hebben gemaakt en er naar gaan handelen. Als 'living the values' dagelijkse praktijk is.”

Gewoon DOEN!
Je kunt eindeloos praten over een transformatie. Je kunt ook gewoon gaan DOEN. Bij Manutan werkt ook het principe van de gezonde geest in het gezonde lichaam. Er is een sportinstructeur aangetrokken en er zijn sportfaciliteiten ingericht. Focussen, doelgericht zijn, teamwork, uithoudingsvermogen. Duymelings hierover: “We hebben een sporthandboek dat medewerkers helpt bij het formuleren van hun doel en strategie. In sport komt de eigen verantwoordelijkheid naar voren: dingen gaan niet vanzelf. Geen excuuscultuur. Je bent zelf verantwoordelijk.” Ook zijn er andere activiteiten opgezet om de eigen verantwoordelijkheid te stimuleren. “We verbouwen onze eigen groente en fruit. Ook hier geldt: dat gaat niet vanzelf. Je moet samenwerken en beslissen wat je letterlijk en figuurlijk met elkaar te maken hebt.”

Hoe bestuur je zo’n bedrijf?
Als medewerkers grote eigen verantwoordelijkheid krijgen dreigt dan geen chaos? “De rol van de manager verandert. Van controleren naar faciliteren en stimuleren. Kaders scheppen en dan vullen de medewerkers in. Medewerkers in ons Outbound call center zijn de specialisten. Zij bedenken hoe ze de relatie met de klant kunnen verbeteren. Niet gericht op meer omzet, maar op meer tevredenheid. Wij willen klanten helpen hun inkoopproces te optimaliseren. Onze operators vragen klanten ook waar ze het product voor nodig hebben en kunnen hen ook suggesties doen voor praktischer en goedkopere oplossing. Dat is een kwestie van houding die zich vertaalt in gedrag. We schaffen de telefoonscripts af.”


  Omschrijving Profiel Duur Investering