Kunst van het ondernemen

We spreken Boris Veldhuijzen van Zanten (36) op zijn eigen terrein, Club Elf in Amsterdam. Slechts enkele etages lager in het oude Post CS-gebouw zit het kantoor van zijn broedplaats voor jonge ondernemers 'Meganova'. Eind jaren negentig begon hij na zijn opleiding aan onder andere de kunstacademie, zelf als één van de eerste in Nederland op internet te ondernemen. Tien jaar later heeft de zelfverklaarde 'Serial Internet Entrepreneur' goed geboerd door de verkoop van geslaagde ondernemingen als Huphop en V3 Redirect Services. Luuk Willems gaat met Veldhuijzen van Zanten in gesprek over de vraag tot in hoeverre zijn artistieke en creatieve achtergrond aan dit succes heeft bijgedragen.

Door Tjebbe Tjebbes

 Interview met Boris Veldhuijzen van Zanten


Circusschool
'Discipline.' Luidt het antwoord op de vraag wat hij aan zijn jongleerlessen op zestienjarige leeftijd heeft overgehouden. 'Op een dag kwam een van mijn beste vrienden te overlijden, mijn moeder belde met de school om het optreden wat ik de volgende dag had af te zeggen maar de directeur was streng en duidelijk, ik werd s' ochtends om halftien verwacht op school. En ik ben gegaan. Die instelling verwacht ik van de mensen met wie ik werk. Geen excuses, gewoon gedreven en gemotiveerd. Ik wil het niet hoeven uit te leggen, die sfeer moet er heersen, en dat is momenteel om mij heen ook zo. Ik werk liever helemaal niet samen met mensen die ik dingen moet opdragen en ben dus geen manager. Ik heb alleen maar partners, zelfs de mensen die officieel wel voor mij werken behandel ik als partners. Gedrevenheid is daarbij belangrijk. Een paar weken geleden belde iemand met interesse om in ons bedrijf te investeren, twee dagen later reden we bij hem langs in Luxemburg. Dat klinkt vanzelfsprekend maar is het voor veel mensen niet, die potentiële investeerder dacht bijvoorbeeld dat we toevallig in Luxemburg moesten zijn voor andere zaken. Het moet normaal zijn om alles te doen voor een bedrijf dat moet gebeuren en je moet dat niet als opoffering zien.'

Ondernemerscultuur
Missen anderen mensen in Nederland die instelling? 'We zijn natuurlijk een welvarende samenleving en dat kom je tegen in de luiheid van mensen. Zelf merk ik vaak genoeg dat bijvoorbeeld programmeurs er voor kiezen om ergens anders veel geld te gaan verdienen in plaats van met mij te gaan ondernemen. Dat staat in tegenstelling tot Amerika, daar wil gemiddeld zeventig procent van de eerstejaars studenten ondernemer worden, in Nederland is dat slechts zeventien procent. Zoiets laat zien hoe zeer wij hier bezig zijn met zekerheid en geborgenheid. Goed, natuurlijk vindt ik dat niet zo heel erg want het maakt het voor mij een stuk makkelijker om mezelf te onderscheiden. Maar aan de andere kant is het ondernemen ook lastiger omdat mensen er niet aan gewend zijn. In Amerika is het bijvoorbeeld heel normaal dat een groot bedrijf een kleine innovatieve speler die het goed doet overneemt en daar fors voor betaald. Ik weet uit ervaring met de verkoop van HupHop aan KPN dat zoiets in Nederland gepaard gaat met veel afgunst. Er waren daar managers die ons simpelweg liever niet als miljonairs zagen. Met Meganova begeleid ik jonge ondernemers met innovatieve ideeën en probeer ik voor iedereen met een goed plan benaderbaar te zijn. Of ik in mijn eentje de slechte ondernemerscultuur kan veranderen weet ik niet, maar ik doe er wel wat aan.'

Alle gangbare regels verbreken
Ondernemen gaat grotendeels over hoe je denkt, legt Veldhuijzen van Zanten uit. 'Op de kunstacademie heb ik anders leren denken dan anderen en dat is zeker mijn competitive edge. Als ik met mensen die bedrijfskunde hebben gestudeerd spreek bedenken we compleet verschillende dingen. Nadat we met ons nieuwe bedrijf The Next Web Blog een conferentie hadden georganiseerd kregen we van een concurrent te horen dat het not done vond dat wij alle gangbare regels omtrent een dergelijke event hadden verbroken. Voor mij was dat een groot compliment omdat het precies het verschil, en vooral ook mijn voordeel weergeeft. Op de kunstacademie leer je om zo te kijken naar de wereld dat je in alles meer kunt zien. Dat helpt echt concreet in ondernemen, denk bijvoorbeeld aan de uitvinding van Wi-Fi, dat was een stel Nederlandse technici die in een de afgedankte frequentie toekomst zagen. Zulke ongeremde creativiteit is een gedeelde eigenschap van kunstenaars en ondernemers. Neem Steve Jobs, dat is echt een held, hij is arrogant, geniaal en een kunstenaar.'

Luuk Willems is Programmamaker bij Baakblue . "In mijn ervaring begint verandering daar waar medewerkers ruimte krijgen (en nemen!) om zichzelf en hun ideeën kwijt kunnen in hun werk en ondernemend durven te zijn. In de opleidingen en leerevenementen die ik organiseer en begeleid, zijn ondernemerschap en innovatie dan ook centrale thema’s.


Luuk Willems is Programmamaker bij Baakblue . "In mijn ervaring begint verandering daar waar medewerkers ruimte krijgen (en nemen!) om zichzelf en hun ideeën kwijt kunnen in hun werk en ondernemend durven te zijn. In de opleidingen en leerevenementen die ik organiseer en begeleid, zijn ondernemerschap en innovatie dan ook centrale thema’s. 
 


  Omschrijving Profiel Duur Investering