Delen is Creëren

 

Najiba Abdellaoui, Communication Consultant bij TNT Express, winnares NK Poetryslam 2008, deed de communicatie rond het nieuwe duurzame hoofdkantoor van TNT Express: de verhuizing, het nieuwe werken en ook duurzaam handelen.

Hoe kom je van inspiratie tot creatie?
Ik geloof dat wanneer je in de situatie bent om iets te veranderen, je dat ook moet doen. Dit heb ik vanuit mijn opvoeding meegekregen. Je leeft je leven niet alleen voor jezelf. Op het moment dat ik mee kan werken aan een goed idee, dan ga ik daarmee aan de slag. Mijn motto is: “There is nothing more powerful than an idea whose time has come.” (Victor Hugo). Mijn levenshouding brengt me op verschillende plekken en dat is leuk en tegelijkertijd soms ook vermoeiend. Soms denk ik dat ik aan één leven niet genoeg heb. Als schrijver geloof ik erin dat ideeën tot je komen. Dat is bijna iets spiritueels. Als jij er niets mee gaat doen, gebeurt het ergens anders. Als communicatieadviseur ben ik evenzo continu bezig verhalen te vertellen, boodschappen die anderen kunnen doorgeven in de organisatie. Taal is een heel sterk middel. Met taal kun je de realiteit tastbaar maken. Volgens mij is het verschil tussen mensen met veel goede ideeën en mensen die hun ideeën tot iets tastbaars kunnen brengen gewoon het moment pakken en het meteen doen. En niet denken ‘wat kan ik toevoegen, het is vast al honderd keer gedaan.’

Wat betekent duurzaamheid en ondernemerschap voor jouw generatie?
Een idee heeft pas betekenis wanneer het meerdere mensen raakt. Duurzaamheid gaat in mijn ogen om de verrijking van ideeën. Mensen om je heen verzamelen en loslaten dat iets van jouw is. Soms ligt de waarde van een idee er niet in dat het wordt uitgevoerd, maar dat door jouw idee iemand anders op een idee komt dat wordt uitgevoerd. Online zie je dezelfde beweging tot stand komen in crowdsourcing. Verrijken en steeds toevoegen. Zo kom je tot projecten die jouw als persoon overstijgen, het wordt duurzaam. Onze generatie weet dat ideeën niet van jezelf zijn. Je haalt bits en bites bij elkaar en zoekt daar mensen bij. Je deelt je idee en als het moment rijp is, gaat het gebeuren. De opkomende Hub-structuur past mooi bij deze gedachte. Entrepreneurship werkt twee kanten op. Zowel top down al bottum up. Top down stimuleer je door het geven van tools en tijd, Google geeft zijn werknemers bijvoorbeeld 1 dag in de week om nieuwe ideeën te genereren. En bottum-up: Als je echt gelooft in je idee zorg je, ook na werktijd, dat het er komt, heb je je elevetorpitch-talk klaar. Ieder excuus betekent dat je idee niet krachtig genoeg was.

Heb je tips voor de aankomende generatie en de organisaties waar zij gaan werken?
Je komt als Young Professional in een gevestigde orde terecht. Als trainee heb je nog wat slack en wordt je geacht fris en fruitig te zijn. Je komt op een plek waar vaak alles al honderd keer is geprobeerd, dus waarom zou men jouw ideeën aannemen? Maar als jij vindt dat je een goed idee hebt, dan maakt het niet uit hoe het verleden zich bewezen heeft. We leven in een hele snelle samenleving waarin de realiteit steeds verandert. Blijkbaar was de tijd er vooralsnog niet naar. Sluit je aan bij de innovatieve geesten, sta open voor feedback en co-creatie. Wat ik aan organisaties wil meegeven die worstelen met het binden en boeien van jong talent is: ontwapen je angst. Het is vaak angst voor het nieuwe en voor vernieuwing, juist daar kan de jonge generatie bij helpen. Weet waarom je wilt veranderen en vraag je constant af in hoeverre je meegaat met het nieuwe en waarom. Creatievelingen zijn heel belangrijk voor het bedrijfsleven, ze bevragen de gevestigde afspraken die we hebben gemaakt in deze wereld. En omdat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarin heel veel kan en mag, zie ik veel van mijn generatiegenoten op zoek zijn naar hun toegevoegde waarde. Wanneer je als organisatie je jonge professionals faciliteert hun talenten en waarde te manifesteren draag je bij aan duurzaamheid.


Hasti van Vliet-Biglari Programmamaker (h.biglari@debaak.nl)


  Omschrijving Profiel Duur Investering