deBaak.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

De status quo uitdagen

 

Han Hendriks is ondernemer op het gebied van "Co-creating Social Enterprises” en oprichter van We Beat The Mountain: de wereldwijde afvalberg te verslaan door producten te ontwerpen, produceren en verkopen van gerecycled materiaal.

De achterliggende filosofie is ‘designs follows material’ in plaats van de huidige status quo ‘material follows design’; met afval mooie spullen maken die mensen willen hebben. Ik bereid me voor op ons gesprek en zoals elke journalist, zoals Han later zou zeggen, probeer ik de angel in zijn verhaal te vinden. Ik denk namelijk “Duurzaamheid, het zal wel een marketing truc zijn om geld te kunnen verdienen”. Wat een verassend gesprek wordt het!

Wat drijft Je? 
            “Schaam je diep als mens, wat er wordt achtergelaten”
“Twee dochters en de zorg over een wereld die langzaam dichtslibt met afval; er moet fundamenteel iets anders.” Deze woede en verbazing over wat hij ziet, zet hem aan om bestaande kaders te gaan herdefiniëren, zijn grotere doel is zo sterk. Hoe harder mensen roepen dat het niet gaat lukken hoe harder het Han stimuleert om er voor te zorgen dat het gaat lukken. Iets niet kunnen is het doen. Hierin zit zijn trots, de kick om te laten zien dat het wel kan.

Wat is je kracht? 
            “Heel goed weten wat je niet kunt.”
Han noemt zichzelf een simultaan ondernemer, de mix van intellect en actie. Hij doet waarin hij gelooft en helpt anderen dat ook te geloven. Hij laat zien dat ze het ook zelf kunnen, twee stapjes verder helpen, eigenlijk de essentie van mensen leren stretchen. “Van niets, iets maken” en daar dan inspirerende en leuke mensen bij verzamelen die beter zijn dan hij. “Dit is het leiderschap van de toekomst: openheid, kwetsbaarheid, verbindingen creëren, maar vooral accepteren dat heel veel mensen beter zijn dan jij zelf. Het volgende stretch moment gaat worden hoe wij “we beat the mountain day” in alle continenten gaan neerzetten” -hij zoekt dus nog mensen-. Zijn kracht maakt hem soms ook minder handelbaar, want het doel moet dan bereikt worden, geen afleiding door azijnzeikers.

Wat is het ondernemerschap van de toekomst?
“Ondernemers worden ‘network orchestrators’, een kleine groep mensen die een hele sociale beweging ingang zetten, deelgenoot worden van een grotere beweging. Dit vereist de oprechtheid om iets te willen bereiken (van een sociaal probleem iets positiefs maken) en elkaar willen helpen om zaken in gang brengen. Businesscases zijn totale onzin, je kunt namelijk alle aannames zelf beïnvloeden. Het gaat om de emotie, wat je wil is je kracht.”
De kern is de status quo aan de kaak stellen, wederom de basis voor zijn volgende project. Vorig jaar is zijn moeder overleden en met diep respect voor de mensen die daar werken, heeft hij jarenlang in verpleeghuizen doorgebracht. Het is tijd voor meer ondernemerschap in de zorg: een nieuw zorgbedrijf (de mens centraal), iemand van a tot z ontzorgen, de beste behandeling, i.s.m. verzekeraars en zorginstellingen.

In welke maatschappij leven we?
“Nederlanders moeten leren dat positief kijken ook kansrijk kan zijn, wij slaan door in die ene uitzondering en kraken dan het geheel af. Niemand is roomser dan de paus. De overheid reageert hierop door te beleren, ondernemers benadrukken juist dat wat wel kan, de beleving. Financiële zekerheid is de angst die veel mensen belemmert, maar wellicht ook wel waar men aan vasthoudt. De oplossing is in the end een kwestie van doen en de juiste mensen om je heen te verzamelen en hen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen.”

bij het afscheid blijkt hij een Jeep te hebben, hij ziet mijn verbaasde blik en roept “… op groen gas … Challenging de status quo!”

Martijn Creemers, Program Director (m.creemers@debaak.nl)  


  Omschrijving Profiel Duur Investering