deBaak.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

“Invloed werkt omhoog, omlaag en opzij”

Door: Marleen Bijleveld

Wat betekent invloed voor jou?
Invloed heb je nodig om je doelen goed en snel te bereiken. Je functioneert prima zonder, maar carrièrebewuste mensen willen meer dan alleen braaf hun afgesproken Key Performance Indicators (KPI) nakomen. Dat geldt ook voor mij. Bovendien heb ik (meer dan anderen) invloed nodig, omdat mijn unit nog weinig naamsbekendheid heeft. Business analisten vervullen een brede rol, dwars door bedrijven heen. Ze identificeren strategische problemen, doen haalbaarheidsstudies en voeren bedrijfsoplossingen door in organisaties. Het is makkelijker definieerbaar als je kunt zeggen: “Ik verkoop HR-managers”.

Op welk niveau moet je invloed uitoefenen?
Je wilt mensen op elk niveau meekrijgen, dus invloed werkt omhoog, omlaag en opzij. Laat jezelf aan iedereen zien. Jij weet wat je wilt met jouw unit en afdeling, dus overtuig de rest. Tegelijk is het handig om de agenda van andere mensen te kennen. Mijn accountmanager is heel anders dan ik: ze is weinig zichtbaar en heeft minder invloed, maar zij komt wel te weten wat er leeft onder andere werknemers. Door haar meer kwetsbare opstelling vormt ze minder bedreiging. Zo vullen we elkaar aan.

Speelt invloed hebben een rol op de dagelijkse werkvloer?
Wil je de dagelijkse praktijk kunnen veranderen, dan moet je invloed op mensen hebben. Het is lastig, ik stoei er elke dag mee. Gelukkig is Yacht een mensenbedrijf, zonder ‘haantjescultuur’. Bij mijn vorige werkgever KPN/xs4all was het uitdelen van schouderklopjes en ferme handdrukken belangrijk. Ik probeer juist successen te delen en regelmatig te kletsen met medewerkers en bazen. Als mijn professionals klagen over een gebrek aan uitdaging doordat we nu nog maar twee grote klanten hebben (ABN en ING), probeer ik ze vast te houden en tevreden te stellen. Pas als anderen gaan rennen voor mij, kan ik succesvol zijn. Maar ik heb niet altijd het antwoord hoe dat moet. Hoe maak ik van mijn belang hun belang?

Hoe zorg je wel dat je krijgt wat je wilt?
Door vrienden te maken. Op netwerkborrels en presentaties laten zien wat je doet en waar het goed gaat. Daar kan geen KPI tegenop! Het vraagt veel van je sociale capaciteiten. Zeker hoger in de boom moet je niet wachten tot mensen op jou toestappen. Dan hoor je maar één kant van het verhaal. Je moet actief vragen stellen en tegelijk subtiel zijn. Eigenlijk is het heel gehaaid en voorbedacht, er is niets lieflijks aan. Ik moet zorgen dat collega’s van andere afdelingen mijn unit op hun netvlies krijgen en promoten bij hun klanten.

Is de boog continue gespannen bij jou?
Soms heb ik het “Nu even niet”-gevoel. Maar dat krijg je meteen terug! Te weinig tijd of aandacht heeft tot gevolg dat besluiten langer duren, mensen het oneens met je worden en dat je steeds meer in je eentje vecht. Yacht is een netwerkorganisatie, mensen moeten je kennen en waarderen. Daar zijn geen spelregels voor. Het vraagt om een ondernemende houding. Durf risico’s te nemen en fouten te maken. Je moet mensen betrekken en van hen leren.

Maar als het niet in je zit?
Aanleren kost tijd. Voor mijn huidige functie bij Yacht deed ik een assessment. Als kritiek kwam daaruit dat ik langer nodig had om draagvalk te creëren. “Weet je zeker dat je naar Yacht wilt?” werd zelfs gevraagd. Ik pak snel de lead om mensen te overtuigen. Dat is heel wat anders dan mensen uitnodigen: ‘Kom op: help mij dit eens op te lossen!“ Enthousiasmeren kan ik goed, maar ik wek niet de indruk dat ik hulp nodig heb. En wil ik wel zo kwetsbaar zijn? Uiteindelijk moet ik mijn eigen stijl ontdekken. Belangrijk bij zo’n zoektocht is zelfreflectie. Vraag jezelf continue: “Hoe kom ik over?” en “In welk soort bedrijfscultuur kom ik goed tot mijn recht?”

Is de conclusie dat alles draait om menselijke interactie?
Het professionele leven gaat vaak om dingen die niets met je product te maken hebben, maar om de sociale ‘klik’. Neem klantrelaties als voorbeeld: tijdens een intake vraagt men een interimmer nooit naar zijn opleidingen. Het enige wat zo’n opdrachtgever wil, is een geruststellend antwoord op zijn hulpkreet: “Ontzorg mij!”. Zo werkt het ook met invloed: je moet ontzorgen en vertrouwen winnen. Bij xs4all had ik eens een probleem met mijn afdeling. Medewerkers wilden een Salestraining en geen teambuilding. Ik wilde juist werken aan zelfreflectie en samenwerking. Toen heb ik de trainer met iedereen afzonderlijk laten praten. Daardoor had iedereen het gevoel dat hij invloed had op de invulling van de training. Hun persoonlijke mening telde mee. Zo gaat dat: mensen kunnen weer ademen als ze voelen dat hun zaak in goede handen is bij jou.

Reacties? Mail naar s.fornier@debaak.nl


  Omschrijving Profiel Duur Investering