Leren van en met elkaar

Van student naar team ondernemer

 

                                                                       

Bas Prass (22) is één van de oprichters van Whoopaa, een sociaal netwerk waarop je al je social media accounts kunt integreren en privéberichten en zakelijke berichten kunt scheiden. Bas is in 2011 door TNW uitgeroepen tot één van de meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar. Hij zat op de Team Academie en ontdekte daar wat hij echt wil in het leven: ondernemen. Het hbo-diploma van de Team Academie moet Prass nog halen; niet makkelijk als je tachtig uur per week in je bedrijf steekt. “We maken zoveel mee. Wat het met je doet om een eigen bedrijf te hebben en personeel aan te sturen, dat is bijna niet uit te leggen aan vrienden.”

De Team Academie is een school voor jonge ondernemers op MBO- en HBO-niveau, gevestigd in Haarlem. Patrick Bijman (48) is één van de oprichters. Hij raakte geïnspireerd door de Finse marketingprofessor Johannes Partanen die de eerste Team Academie in 1993 startte. Partanen zag dat zijn studenten bol stonden van de kennis maar daar in de praktijk niet veel mee konden doen. Zijn wens was om het onderwijs aan te laten sluiten op de praktijk. Bij de Team Academie in Haarlem is dat zichtbaar: de jonge ondernemers die er rondlopen zijn vooral aan het doen. Het zijn bijna allemaal jongens, leeftijden variërend van 16 tot 21 jaar. Ze richten, met hun team, een bedrijf op en ontwikkelen zich met vallen en opstaan. Leren door te doen, de theorie komt aan bod op het moment dat het voor de praktijk nodig is. Bijman: “en dan is er een magisch moment, het moment dat bij een student het kwartje valt. Dat hij opeens snapt waar hij mee bezig is, hoe hij in het leven wil staan en wat hem te doen staat.”

Ondernemerschap is een middel is om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen. Stevig in je schoenen staan, weten wat je wilt in het leven en ervaren dat alleen jijzelf verantwoordelijk bent voor het succes in je leven. Jongeren die van de Team Academie komen, zijn stevige persoonlijkheden. Hoe ze dat bereiken? Bijman:”door te reflecteren, bijna tot vervelens aan toe. De studenten leren van, met en door elkaar. De begeleiders (ondernemers met uitgebreide coachervaring) creëren de setting: een vertrouwde omgeving waarin de studenten dialogen voeren, elkaar de spiegel voorhouden en als team tot prestaties komen die ieder voor zich op deze leeftijd niet had durven dromen”. Bij de Team Academie bepaalt niet de leraar wat er gebeurt met een niet-presterende student, maar het team.

De Team Academie is een particuliere opleiding. “Wel particulier, zeker niet elitair!”, benadrukt Bijman. Inmiddels zijn er over de gehele wereld Team Academies. Verspreid over Europa en Zuid Amerika nu al zo’n 15, op allerlei niveaus tot aan Masters toe. Bijman:”we willen laten zien dat er meer manieren zijn om te leren, dat is onze bijdrage aan de Nederlands onderwijswereld. Dat is ook de reden dat we willen opereren binnen het bestel, officieel geaccrediteerd. Dat is al zo voor onze MBO-ers, en bij de HBO gebeurt dat zodra de eerste afstudeert (en dat kan nog even duren want die zijn allemaal zo druk aan het ondernemen dat afstuderen vaak niet meer interessant voor ze is!).”

Het gedachtegoed is gemakkelijk toe te passen in het bedrijfsleven, of zelfs bij de overheid. Bijman:”ondernemend gedrag in organisaties, ook wel intrapreneurship genoemd, of corporate entrepreneurship, ontwikkelen we op dezelfde manier als bij onze studenten. Het gaat om leren van, met en door elkaar. Samen het avontuur aan willen gaan omdat het team op elkaar vertrouwt, elkaar aanspreekt en de spiegel voorhoudt, elkaars talenten waardeert en inzet. Zo ontwikkelen mensen lef, verantwoordelijkheid en proactief handelen. Dat is nog eens wat anders dan een topdown-gestuurde verandering, dit gaat om werkelijke verandering, van binnenuit. Wat is er mooier dan dat?”

 

Rolien van Dijk, Directeur Incompany

   

Team Academie In het kort:
Geen studenten Maar team ondernemers
Geen klaslokalen Maar een open kantoor/ werkplek
Geen lessen Maar leren
Geen leraren Maar coaches en ondernemers
Geen simulaties Maar echte business
Geen controle Maar zelf organiserend leren






  Omschrijving Profiel Duur Investering