deBaak.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

'Why' Dreaming...

Gezamenlijke droom werkt sterker dan formuleren van visie

Hoe geef je daar leiding aan?

Je moet wel durven, in een bedrijf vol technische experts, om het woord ‘droom’ te introduceren. Albert van Maren, Manufactering Director van Fujifilm Ofsett Plates in Tilburg, bracht flow door de ‘why’ te verbinden aan reële doelen. Lidwien Eggermont, trainster bij de Baak, sprak met hem.

Door Petra Baars


Aanleiding is de veranderende markt waarin prognoses niet meer te bepalen zijn. “Wij deden alles volgens prognoses, berekenden wat er nodig was voor de komende 5 jaar en gingen daar plannen voor maken. Maar steeds vaker klopten de prognoses niet meer, en dan moest je onverwachts anders schakelen. Ook gaf ik al 22 jaar leiding met de meeste aandacht voor de cijfers en technische verbeteringen, maar steeds meer viel het me op dat de briljante geesten die bij ons werken niet helemaal goed uit de verf kwamen. Ik kreeg sterk het gevoel dat er meer in zat dan er uit kwam.

Mijn stijl van leidinggeven op de schop
Ik startte met een proces om de samenwerking in het team te verbeteren. Daarbij kwam al doende ook mijn leiderschap ter sprake. Ik werd gezien als strenge en dominante manager, waar ik nogal van schrok, want dat strookte niet met mijn zelfbeeld. Maar tijdens een workshop met paarden werd mij veel duidelijk over mijn stijl van leidinggeven. Ik moest het paard een rondje laten lopen, maar het liep niet. Ik stond het paard zelf in de weg. Het werkt wel als je connectie maakt met het paard. De symboliek erachter is: ‘Hoe krijg je zonder zelf in de weg te staan de energie weer aan het lopen in je team?’

Samen vooruit kijken
Door teambuilding zijn we aan de onderlinge connectie gaan werken, o.a. door aan elkaar je levenslijn vertellen. In onze tak van industrie is het niet de gewoonte je privé leven helemaal te delen. Ik heb daar veel aspecten van mijn mensen leren kennen waardoor ik ze beter begreep, en zij mij ook. Je gaat zien wat andere mensen gelukkig maakt of waar ze over twijfelen. Je gaat ook beter begrijpen wat je gedrag doet met een ander. Daarna zijn we gaan bekijken wat we als team konden gaan doen om deze fabriek een mooie toekomst te geven. Ik wilde gezamenlijk 5 jaar vooruit kijken. Maar als we niet weten wat 2017 brengt, hoe ga je dat dan doen?

The big WHY
We hebben er twee werkdagen voor uitgetrokken, en zijn begonnen met het formuleren van de ‘why’. Tot dan toe hielden we ons voornamelijk met de ‘what’ bezig. The ‘why’ hebben we ingevuld met: “We willen de beste leverancier voor onze klanten zijn”. De ‘how’ leverde een drietal aspecten op: wij hebben de meest efficiënte productielijnen ter wereld, wij hebben het beste product en wij verbeteren continu. Samengevat: ‘Be the best and better every day’. Daar wil je bij horen, daar wil je voor gaan en aan werken. Dat bindt je. Daarna hebben we samen de ‘how’ als volgt krachtig verwoord: ‘Excellen Products’, ‘Brilliant Processes’ en ‘Professional and Passionate People’. Natuurlijk in het Engels, we zijn een internationaal bedrijf en denken in het Engels.

Niet stilstaan en afwachten: een droom verbindt en geeft energie
Deze aanpak maakt dat je op wezenlijk niveau met elkaar verbonden raakt. Wat weer de draagkracht vergroot om ook daarna samen verder te gaan. Je maakt een beweging van ‘de focus op verbeterpunten’ naar een gezamenlijke visie. Daarna heb ik nog een stap verder gezet: naar een gezamenlijke droom. Maar hoe betrek je daar alle mensen in je organisatie bij. ‘Ik ben alle groepen langs gegaan, en heb ze meegenomen naar mijn dag in 2017. Vanaf het moment van wakker worden, met futuristische en grappige anekdotes, met informatie over markt, en letterlijke gebeurtenissen met de letterlijke namen van de medewerkers.’ Met een droom geef je een gevoel mee, ‘Ik voel de flow in deze fabriek’. Het was spannend om te doen… het bleef doodstil. Toen zei ik: ‘Ik wil graag wat horen…’, ‘Nou, daar wil ik wel mee naar toe’, was de reactie. In ons bedrijf was er al veel liefde voor het bedrijf en voor elkaar. Dat hebben we nu verbonden met de klant, het proces en het product. Uiteindelijk is het de klant die bepaalt of je blijft bestaan. Daarna hebben we de persoonlijke ‘why’ geformuleerd. Waarom wil je meedoen? Daar kwamen mooie dingen uit. Sterk verbonden met ieders passie en drijfveren. Iedreen kon onze droom van 2017 visualiseren. Ook leveranciers en marketing&sales afdelingen zijn daarbij aangehaakt. Dan wordt het een krachtig proces dat breder gedragen wordt.

Een spannende lat creëert energie
‘De beste leverancier zijn met een levertijd van 2 weken… Met een productietijd van 4 uur en 100% betrouwbaarheid voor de klant.’ Dat is onze droom. Die levertijd was eerst 9 weken. Het werkt om ambities hoog te stellen. Het brengt flow in de fabriek. Je zoekt daarbij wel naar de meest optimale druk die net niet stress wordt maar stretch: uitdaging. Een spannende lat creëert energie. De sessies die we nu doen zijn milestones benoemen en dan kijken wat er nodig is om daar te komen. En zo worden concrete plannen gedestilleerd uit de gezamenlijke droom .”

De leider kadert het ondernemerschap
Lidwien Eggermont: “Je hebt wel risico’s genomen in je leiderschapsstijl… je hebt de kaders opengegooid, gezegd: ‘nu’ mogen jullie en ik weet niet waar je mee komt. Dat is leiderschap vanuit vertrouwen. Ik noem dat ontvouwen van potentieel van je mensen. Dat is spannend omdat de leider houvast en controle kwijt is en gaat leunen.” Albert van Maren: “Ja, dat klopt, en ze haken er op aan en komen met hun expertise. Vanuit een droom kan je iedereen iets bieden. Mensen zeggen zelf daar ben ik goed in en gaan het doen. Ik zie mijn rol nu als degene die het ondernemerschap alleen maar kadert door goede doelen te stellen en voorgestelde processtappen meer grijpbaar te maken.

Een aanstekelijke olievlek
Ik vind het interessant om te zien wat er gebeurt, die energie, je voelt dat heel veel mensen zich ontplooien, suggesties doen, kracht hebben. Waar ik het eerst alleen vertrouwde op de cijfers heb ik nu vertrouwen dat het wat gaat wat opleveren. En deze vitaliserende energie verspreidt zich ook in de rest van het bedrijf. De droom is zelfs in de Europese organisatie bekender geworden. Mensen uit Duitsland en Engeland die ik niet ken nemen contact op over hoe we dit doen. En ook de distributeurs zijn er bij betrokken, we verkennen en verbeteren samen de Supply Chain.

In het kort:
Creëer je droom om iedereen mee te nemen, creëer je volgers door samen te dromen en anders te durven zijn, en zet praktische stappen zetten vanuit het momentum wat je gemaakt hebt.”


  Omschrijving Profiel Duur Investering